آمریکای لاتین؛ ظهور اژدهای زرد در خواب غفلت غرب

« مپ جاوی لوپز » که سرپرستی هیات اروپایی در مجمع عمومی پارلمانی اروپا- آمریکای لاتین را به عهده دارد گفت : « کلید این مسئله دستورکاری برای اندازه‌گیری این موضوع خواهد بود که آیا کشورهای آمریکای لاتین بر پیامدهای اقتصادی کلان ناشی از جنگ اوکراین فائق خواهند آمد. » 

حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیز گسترش روابط خود با چین را با وجود فشارهایی که از جانب آمریکا آنها را تهدید می کند، اجتناب ناپذیر می دانند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84860758/%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DA%98%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B2%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%BA%D9%81%D9%84%D8%AA-%D8%BA%D8%B1%D8%A8ظهور قدرتمندانه چین با ابزار قدرت اقتصادی فقط محدود به آمریکای لاتین نیست و کشورهای قاره آفریقا نیز در سال های اخیر تمایل قابل توجهی تغییر مسیر از روابط خود با جهان غرب به سمت تقویت مناسبات با چین پیدا کرده اند و برخلاف کشورهایی اروپایی  که همواره روابط و مناسبات خود با کشورها را با شرط و شروط گوناگون محدود می سازند، چین را کشوری سخاوتمند و شریکی قابل اعتماد می دانند.

گزارش اروپا همچنین هشدار می‌دهد کشورهای آمریکای لاتین با خطر اعتراضات اجتماعی و بی‌ثباتی سیاسی که پیش از همه‌گیری ویروس کرونا نیز در این کشورها وجود داشت روبه‌رو می شوند. این موضوع مهم است و با جابجایی جمعیت و بحران‌های مهاجرتی بدتر می‌شود.

براساس گزارشی که در روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» منتشر شده، گزارشی که به تمامی وزارتخانه‌های امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرستاده شده، تائید کننده آن است که تقریبا از یک دهه پیش این کشورها روابط‌ خود را با کشورهای آمریکای لاتین نادیده گرفته و الز آن غافل شده اند. از سال ۲۰۱۵ هیچگونه اجلاسی میان این دو منطقه برگزار نشده است، چرا که اتحادیه اروپا به ویژه در سال های اخیر توجه خود را بر مناطق و کشورهای نزدیک تر به قاره اروپا از جمله لیبی، سوریه و اوکراین متمرکز کرده است. 

آمریکای لاتین؛ ظهور اژدهای زرد در خواب غفلت غرب
سفر رئیس جمهوری چین به برزیل در سال 2014

به علاوه بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین پس از شکست اروپا در تصویب توافقنامه تجارت آزاد از اتحادیه اروپا ناامید شدند. 

آمریکای لاتین؛ ظهور اژدهای زرد در خواب غفلت غرب
سفر رئیس جمهوری چین به ونزوئلا در سال 2014

با وجود اینکه « جوزف بورل » مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وعده داده بود تا حضور اروپا در آمریکای لاتین را که با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در این منطقه کمرنگ شده بود، بهبود بخشد. پس از شروع اقدام نظامی روسیه در اوکراین از اسفند ماه سال گذشته، اروپا متوجه شد در زمینه‌های قابل توجهی در آمریکای لاتین، میدان رقابت را به چین واگذار کرده است.

آمریکای لاتین؛ ظهور اژدهای زرد در خواب غفلت غرب
سفر رئیس جمهوری چین به شیلی درسال 2016

از سوی دیگر، چین سرمایه‌گذاری هایش را در آمریکای لاتین در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰میلادی افزایش داده است. مدارکی که توسط سرویس اقدامات خارجی اروپایی به شکل پیش نویس تهیه شده، نشان می‌دهد چین در شرایط کنونی اولین یا دومین شریک مهم تجاری آمریکای لاتین است. 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری مرکوپرس، عقب‌نشینی اروپا از برخی کشورها در منطقه آمریکای لاتین، یک فضای خالی و مستعد را در این منطقه فراهم کرد که این فضا به سرعت درحال پر شد توسط فعالیت های تجاری و اقتصادی چین و تاحدودی روسیه است. با این وجود اتحادیه اروپا در فکر تمهیداتی درحوزه دیپلماسی و فعالیت های اقتصادی برای تقویت مجدد روابط خود با آمریکای لاتین از سال آینده میلادی است.

در این گزارش آمده است ۲۱ کشور از ۳۳ کشور آمریکای لاتین به پروژه جاده ابریشم چین، که برنامه‌ای برای توسعه تجارت جهانی با چین است ملحق شدند. 

براساس گزارشی محرمانه کمیسیون اروپا بودجه‌ای معادل  ۳.۴ میلیارد یورو برای همکاری با آمریکای لاتین از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ اختصاص داده است. شواهد نشان می‌دهد کشورهای بولیوی،آرژانتین و شیلی ۶۰ درصد ذخایر لیتیوم را در اختیار دارند و ونزوئلا، آرژانتین و برزیل نیز دارای ذخایر مهمی از نفت و گاز هستند که در مقطع زمانی کنونی که اروپا به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر روسیه به خاطر جنگ اوکراین  دسترسی به ذخایر انرژی روسیه را از دست داده است می توانند جایگزینی بسیار خوبی باشند.