آمار و جزئیات مهم سفر نوروز 1402

وی افزود: ورود مسافر به جزیره کیش نیز 13 درصد افزایش یافت و ورود مسافران در جزایر هنگام و هرمز بیش از ظرفیت حمل آنها بود. در تعطیلات نوروزی مسیر دریایی جدیدی در نظر گرفته شده تا مسافران ویژه بتوانند جدا از قشم به این جزیره سفر کنند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات مسافری کشور ادامه داد: جزیره قشم با ورود دو میلیون مسافر و رشد 36 درصدی نسبت به سال گذشته رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد که بر اساس این آمار به تنهایی این جزیره معادل 15 استان کشور پذیرای مسافر بوده است. کشور.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402012109976/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2-%DB%B1%DB%B4%DB%B0%DB%B2

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر در ادامه گفت وگو با ایسنا، استان هایی که بیشترین ترافیک از تاریخ 25 اسفند لغایت 15 فروردین ماه به شرح زیر اعلام شد: تهران، البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران، فارس، ایلام و همدان.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی همچنین از افزایش 5 درصدی مصرف سوخت در تعطیلات نوروزی خبر داد.

کدام استان ها سابقه اسکان آموزش و پرورش نوروزی را دارند؟

قشم رکورد زد/هرمز و همگه از تحمل خارج شدند

فاطمی در ادامه گفت: همزمانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی، تغییرات جوی و شرایط اقتصادی و سیاسی باعث شده است که در نوروز امسال کمتر مردم به خارج از کشور سفر کنند که به نوعی توزیع در زمان و مکان را به دنبال داشته است. از سفر. سال گذشته نیمه شمالی و غربی کشور درگیر برف و طوفان بود اما امسال با توجه به اینکه استان های آذربایجان شرقی، ایلام و سیستان و بلوچستان جزو استان های دارای بیشترین رشد ترافیکی بوده اند، این نشان دهنده پراکندگی مکان های سفر به خوبی پیش رفته است.

آمار قابل توجه تصادفات جاده ای، غرق شدگی و گازگرفتگی در نوروز

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی استان هایی که بیشترین مسافر را داشتند و به عبارتی محبوب ترین مقاصد مازندران، گیلان، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی.

به گفته وی، در نوروز امسال میزان مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی ۱۱ درصد کاهش یافته است، علاوه بر این مرگ و میر ناشی از غرق شدگی ۴۰ درصد کاهش داشته است که عمده غرق شدگی ها در استان های خراسان رخ داده است.رضوی (پنج نفر) بوشهر (به ترتیب چهار نفر) و چهارمحال و بختیاری (سه نفر) که حوضچه‌های کشاورزی، رودخانه‌ها و سدها بیشترین قربانیان را داشتند.

به گفته فاطمی، اقامتگاه‌های رسمی شامل هتل‌ها، آپارتمان‌ها، متل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، بوتیک هتل‌ها، مهمان‌سرای‌ها، هتل-بیمارستان‌ها، بوم‌گردی، اقامتگاه‌های گردشگری و سایر تأسیسات گردشگری دارای مجوز از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مسکن غیررسمی است. مراکزی که در گردآوری آمار کلی اقامت های نوروزی به شمار آمده اند عبارتند از کمپ های مسافرتی شهرداری، خوابگاه ها، اقامتگاه های دولتی، خانه های استیجاری، مساجد، حسینیه ها، مدارس، خانه معلمان و غیره.

شلوغ ترین، شلوغ ترین و شلوغ ترین استان ها

به گفته فاطمی، سفرهای دریایی در نوروز با جابجایی سه میلیون و 364 هزار نفر 12 درصد رشد و ورود و خروج کشتی ها 17 درصد رشد داشته است.

فاطمی با یادآوری اینکه ماموریت اضطراری بیش از هر چیز در حوادث شهری تعریف می شود، گفت: فوری ترین ماموریت ترافیک به ترتیب مربوط به استان های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان و کرمان است.

با توجه به او، بیشترین رشد ترافیک وی همچنین به ترتیب در استان های سیستان و بلوچستان، ایلام، خوزستان، کرمان، اردبیل، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی، بوشهر و آذربایجان شرقی بوده است.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر به ترتیب در استان های زیر سریعترین رشد در اسکان با تجربه در ایام نوروز، ایلام، اردبیل، آذربایجان شرقی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد اعلام شد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی افزود: از میان آمار کلی اقامتگاه ها، 11 میلیون و 600 هزار شب اقامت نیز در «مراکز اسکان رسمی» به ثبت رسیده است که نسبت به سال گذشته افزایشی نشان نمی دهد.. میانگین اشغال اماکن رسمی در تعطیلات نوروزی حدود 66 درصد بوده است.

مصطفی فاطمی به ایسنا گفت: از 4 اسفند 1401 تا 24 فروردین 57 میلیون و 118 هزار و 123 شب اقامت در سراسر کشور به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته حدود 17 درصد افزایش نشان می دهد. هنگام جمع آوری این آمار، تمامی اقامتگاه های رسمی و غیر رسمی محاسبه شد. در عین حال شاخص هایی مانند آمار سکونت اعلام شده از سوی استان ها، دوام خودروهای سواری از طریق پلاک خوان، مصرف سوخت، پسماند شهری، گردش مالی دستگاه های کارت خوان و تردد از تلفن های همراه غیربومی در این محاسبه سنجیده شد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر همچنین با استناد به گزارش پلیس گفت: در تعطیلات نوروزی حدود 870 نفر بر اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند که نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه ماموریت هلال احمر عمدتاً در حوزه حمل و نقل و حوادث و حوادث جدی است، افزود:پر رفت و آمدترین ماموریت هلال احمر این کار به ترتیب در استان های مازندران، خوزستان، اصفهان، گلستان، سمنان و خراسان جنوبی نیز انجام شد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر با اعلام استان های پر تردد و قاچاق و آمار اقامت و تصادفات پرونده سفر نوروزی 1402 را بسته است.

فاطمی افزود: بیشترین تعداد مسافر در اسکان تهیه شده توسط آموزش و پرورش در استان های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، بوشهر و هرمزگان پذیرفته شدند.

به گفته وی، تهران، البرز، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، خوزستان، گیلان و کرمان 10 استان برتری بودند که بیشترین سهم را در اعزام مسافر و به عبارتی دیگر داشتند. استان های مسافربری آنها بودند.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان و تعطیلات نوروزی، سفرها زودتر آغاز شد و از نیمه شعبان، موج دوم سفر نیز آغاز شد. در هفته آخر اسفند و موج سوم سفر با شروع تعطیلات نوروزی اتفاق افتاد و موج چهارم را در هفته دوم تعطیلات نوروزی شاهد بودیم. انتظار می رود موج بعدی سفر در اواخر فروردین و عید سعید فطر باشد، به همین دلیل توزیع زمانی سفر را در سال جاری نیز آزمایش کردیم که مطمئناً وضعیت بهتری را برای گردشگری ایجاد می کند و باعث می شود که نتوانیم. عجله سفر شلوغ و شلوغ داشته باشید.

فاطمی ادامه داد: رسمی ترین اقامتگاه در استان های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، فارس، مازندران، اصفهان، اردبیل، تهران، گلستان، بوشهر، آذربایجان شرقی، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است.