آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402030201112/%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%A8%D9%84%D8%BA-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%A1

– ثبت‌نام دانش‌آموزان طرح شاهد پس از ورود به پیش ثبت‌نام قطعی است. این دسته از دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در پایه دهم باید شرایط ورود به شاخه و رشته مورد نظر را بر اساس نمون‌برگ هدایت تحصیلی کسب کنند.

– مدیران مدارس شاهد موظف‌اند پس از تطبیق مدارک دانش‌آموزان با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه نسبت به تائید اولیه ثبت‌نام دانش‌آموزان پذیرفته شده اقدام کنند.

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

– اولیای دانش‌آموزان متقاضی ثبت‌نام در میان پایه (ورودی جدید) از تاریخ اول تا ۱۰ مرداد ماه جهت پیش ثبت‌نام با شیوه امتیازبندی به سامانه مراجعه کرده و در صورت وجود ظرفیت مدرسه مورد نظر فرم الکترونیکی پیش‌ثبت‌نام را تکمیل کنند.

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

– مدیر مدرسه موظف است نسبت به رفع ضعف درسی دانش‌آموزان طرح شاهد و فرزندان جانبازان ۲۵ تا ۴۹ درصد در طی سال تحصیلی اقدام کند.

– ثبت‌نام دانش‌آموزان خارج از زمان تعیین شده مجاز نیست.

– اولیای دانش‌آموزان در موعد مقرر جهت پیش‌ثبت‌نام به سامانه مراجعه کرده و فرم الکترونیکی پیش ثبت‌نام را تکمیل کنند.

احراز شرایط علمی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان متقاضی ثبت‌نام مطابق ضوابط مندرج در جدول ذیل است:

– اولیاء موظف‌اند در زمان ثبت‌نام قطعی کمک سرانه مشارکت دانش‌آموزان را به صورت نقدی یا اقساط با نظر مدیر مدرسه پرداخت کنند.

۲- میزان مشارکت مالی بنیاد شهید و امور ایثارگران

۱- میزان مشارکت مالی اولیای دانش‌آموزان 
– به استناد تبصره یک ماده واحده مصوب جسه ۴۴۱ مورخ ۷۸/۲/۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی هزینه‌های ناشی از اجرای فوق برنامه‌های آموزشی و پرورشی و سایر هزینه‌های خاص این مدارس از طریق مشارکت اولیای دانش‌آموزان و بنیاد شهید امور ایثارگران با پرداخت کمک سرانه تأمین می‌شود.

به گزارش ایسنا، در شیوه‌نامه ثبت‌نام سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ که از سوی زهرا پناهی‌روا، مدیرکل امور شاهد و ایثارگران و دبیر ستاد مرکزی امور شاهد وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، ثبت‌نام و پذیرش تمام دانش‌آموزان (طرح شاهد و غیر طرح شاهد) ورودی و میان پایه در سال تحصیلی  جدید به صورت الکترونیکی و فقط در سامانه my.medu.ir انجام می‌پذیرد.

– ادامه تحصیل دانش‌آموزان در حال تحصیل در همان مدرسه در صورت عدم رعایت شرایط اختصاصی، منوط به اخذ مجوز از شورای مدرسه است.  

با توجه به اهداف طرح نیمه‌متمرکز شاهد و اولویت فرزندان طرح شاهد در استفاده از فوق برنامه‌ها، فضا و امکانات آموزشی و پرورشی مدارس شاهد، ستادهای اجرایی شاهد استان / شهرستان مناطق و نواحی با هماهنگی‌های لازم از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران شرایط ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان شاهد را فراهم می‌کنند.

– برابر پیشنهاد ادارات کل استان‌ها و مصوبه ستاد مرکزی شاهد مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۶ این هزینه‌ها در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دو بخش طرح شاهد و غیر طرح شاهد به شرح ذیل است:

– به منظور تسهیل حضور دانش‌آموزان تلفیقی – فراگیر، باید مناسب‌سازی فضای فیزیکی مدرسه از قبیل ایجاد رمپ سرویس بهداشتی فرنگی و… انجام شود و مدیران مدارسِ پذیرا، نسبت به اجرای آیین‌نامه آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر اهتمام داشته و هماهنگی و پیگیری‌های لازم را از طریق اداره آموزش و پرورش استثنایی انجام دهند.

– هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان مطابق دستورالعمل‌های مربوط و با تصویب انجمن اولیاء و مربیان منطقه تعیین و به صورت جداگانه دریافت می‌شود.

 

– از بین متقاضیان پیش‌ثبت‌نام دانش‌آموزان ورودی جدید، اسامی دانش‌آموزان به میزان دو برابر ظرفیت کلاس (اصلی) و (ذخیره) از طریق سامانه به مدیر مدرسه اعلام می‌شود.  مدیران مدارس شاهد پس از دریافت اسامی موظف‌اند از طریق سیستم پیامکی نسبت به اطلاع‌رسانی به والدین اقدام کنند.  

مراحل و زمان‌بندی ثبت‌نام

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

– ثبت‌نام پایه دهم از زمان اعلام نتایج هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، به مدت ۲۰ روز تنظیم می‌شود.

۲- مراحل ثبت‌نام میان پایه ورودی جدید

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

– مدیر مدرسه مجاز است تا سقف پنج درصد از سرجمع وجوه دریافتی از اولیای دانش‌آموزان غیر طرح شاهد را به عنوان تخفیف بر حسب تمکن مالی اولیای دانش‌آموزان لحاظ کند.

– ستاد اجرایی شاهد استان با توجه به موقعیت اقتصادی فرهنگی و اجتماعی مناطق تابعه مشارکت مالی دانش‌آموزان غیر طرح شاهد را برای هر یک از مدارس شاهد به صورت جداگانه تعیین و به ستادهای اجرایی شاهد مناطق ذیربط ابلاغ می‌کنند. نظر به اینکه وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی براساس اجرای تمام برنامه‌های آموزشی و پرورشی رسمی و مکمل، کلاس‌های پیش‌نیاز و دو ساعت تقویتی مدارس شاهد تعیین می‌شود لذا دریافت وجه اضافی بابت اجرای برنامه‌های مذکور مجاز نبوده و مسئولیت آن برعهده مدیر مدرسه است.

– ثبت‌نام دانش‌آموزان طرح شاهد پس از ثبت اطلاعات در سامانه در موعد مقرر با ارائه مدارک توسط اولیاء به مدرسه قطعی محسوب می‌شود.

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

ضمن آنکه ثبت‌نام و پذیرش دانش‌آموزان غیر طرح شاهد بر مبنای امتیازات به‌دست آمده و رعایت دیگر بندها و شرایط این شیوه‌نامه انجام می‌شود.

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

 – کمک سرانه فرزندان آزادگان و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد معادل ۷۵ درصد ارقام تعیین شده برای دانش‌آموزان طرح شاهد مطابق با جدول شماره ۷ توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و مابقی آن به عنوان سهم مشارکت توسط اولیای آنان پرداخت می‌شود.

ثبت‌نام قطعی منوط به کسب امتیاز لازم و احراز سایر شرایط مندرج در این شیوه‌نامه  است. دقت کامل در محاسبه و اعمال امتیازات مورد تاکید بوده و مسئولیت آن به عهده مدیر مدرسه است.

نحوه امتیاز بندی ثبت‌نام متقاضیان “غیر طرح شاهد”

براساس اعلام اداره کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش، پیش‌ثبت نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در مدارس شاهد از روز اول تا بیستم خردادماه، پایه هفتم از ۲۱ خرداد تا دهم تیرماه و پایه دهم از اول تا بیستم تیرماه انجام می‌شود.

– دریافت هزینه کلاس‌های آمادگی کنکور منوط به تایید برنامه مدرسه توسط ستاد اجرایی شاهد منطقه و صدور مجوز کتبی ستاد اجرایی شاهد استان است و دریافت این قبیل هزینه‌ها در زمان ثبت‌نام ممنوع است.

– سایر مراحل ثبت‌نام میان پایه ورودی جدید همانند ثبت‌نام ورودی است.

– حضور حداقل یک ولی یا سرپرست جهت ارائه اصل مدارک ثبت شده در سامانه هنگام ثبت‌نام حضوری الزامی است.

 مشارکت مالی در مدارس شاهد

-ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان جانباز مانند دانش‌آموزان طرح شاهد است.

شرکت تمام دانش‌آموزان به جز پایه اول ابتدایی در ارزشیابی آغازین و کلاس‌های پیش نیاز در شهریورماه الزامی است.

۱- مراحل ثبت‌نام ورودی (اول، هفتم و دهم)

– با توجه به تغییر سامانه ثبت‌نام مدارس شاهد لازم است تمامی دانش‌آموزان در حال تحصیل در همان مدرسه در صورت تمایل به ادامه تحصیل از تاریخ اول تا ۱۰ مردادماه وارد سامانه ثبت‌نام شده و موافقت خود را با پذیرش شرایط اختصاصی و علمی اعلام و نسبت به بارگذاری اطلاعات دانش‌آموزی و ایثارگری خود اقدام کنند.

در ادامه برخی از بندهای مهم این شیوه‌نامه بیان می‌شود:  

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

دانش‌آموزان غیر طرح شاهد در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی برحسب اولویت‌های مندرج در جدول ذیل، امتیازبندی شده و از آنان پیش ثبت‌نام به‌عمل می‌آید.

– مسئولیت تطبیق و تایید نهایی مدارک دریافتی از اولیاء برعهده مدیر مدرسه است.  در صورت نقص مدارک ولی دانش‌آموز می‌تواند حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ اعلام نسبت به رفع نقص و تحویل مدارک به مسئول مربوط اقدام کند. بدیهی است پس از انقضای مهلت مذکور هیچ‌گونه مدرک یا ادعایی پذیرفته نخواهد شد و پیش‌ثبت‌نام کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

آغاز پیش‌ثبت‌نام مدارس شاهد / جزئیات و مبلغ کمک مالی اولیاء

– هرگونه برنامه آموزشی و پرورشی خارج از برنامه هفتگی مدارس شاهد فوق برنامه محسوب می‌شود و نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه و تائید ستاد اجرایی شاهد شهرستان منطقه ناحیه دارد.

– میزان مشارکت مالی دانش‌آموزان طرح شاهد (فرزند شهید و جانباز ۷۰ درصد و بالاتر) مطابق با ارقام مندرج در جدول ذیل از محل اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران تأمین و پرداخت می‌شود.
 

شرایط علمی ثبت‌نام و ادامه تحصیل در مدارس شاهد

شرایط علمی ثبت‌نام و ادامه تحصیل دانش‌آموزان طرح شاهد

– مدیر مدرسه شاهد موظف است آخرین وضعیت تحصیلی – تربیتی دانش‌آموزان شاهد را به تناوب طی سال تحصیلی به همراه گزارش اقدامات انجام شده به ستاد اجرایی شاهد منطقه اعلام کند. ستاد مذکور با توجه به گزارش‌های ارائه شده جهت ارتقای وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان اتخاذ تصمیم می‌کند.