وزیر آموزش و پرورش از عوامل فیلم پرسید
انتشار: دی 08، 1403
بروزرسانی: 30 فروردین 1404

وزیر آموزش و پرورش از عوامل فیلم پرسید


وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رشد با گلایه از عدم دسترسی به فیلم های آموزشی برای همه دانش آموزان و معلمان گفت: یکی از نکاتی که در ساخت فیلم های آموزشی، آموزشی و علمی باید مورد توجه قرار گیرد این است. که محتوای فیلم ها باید با نیاز جامعه آموزشی کشور سازگار باشد.

به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه پنجاه و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد بعدازظهر شنبه (19 دی ماه) با حضور الکاظمی وزیر آموزش و پرورش و رائد فرید رئیس سازمان سینمایی در تالار ایوان شمس برگزار شد. زاده.

داریوش کاردان که ابتدا اجرای این مراسم را بر عهده داشت جهانشاهی - دبیر پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد - وی خواستار توضیحاتی درباره این جلسه شد.

جهانشاهی گفت: متاسفانه امروز یکی از مشکلات ما در سینما عدم تولید فیلم کودک و نوجوان است و وظیفه ما حمایت از دانش آموزان برای دیدن فیلم های خوب است.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره افزایش 70 درصدی آثار بلند داستانی داشت و این ناشی از سیاست گذاری های صحیح است.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: آنچه را که در رسانه ها درباره جشنواره فیلم رشد رخ داد، از نظر من بی بدیل بود و این به برکت حمایت همکارانم بود و امید است در آینده نیز این جشنواره ادامه داشته باشد.

دسترسی دانش آموزان به فیلم های آموزشی دشوار است

در تداوم شفیع آقا محمدیان - رئیس هیئت داوران پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد - وی با اشاره به سابقه 61 ساله این جشنواره (از قبل از انقلاب) گفت: این جشنواره 54 بار برگزار شده اما چند سالی است که خوب پیش نمی رود و برگزار می شود و باید هر سال متفاوت باشد.

وی ادامه داد: برخی خبرنگاران معتقدند این جشنواره مانند پیکری ظریف است که باید دفن شود اما یکی از دلایل کم توجهی به آن کم بودن تعداد فیلم های آموزشی و علمی است.

آقامحمدیان ابراز داشت: اگر فیلمی با سیاست های آموزشی تولید شود قطعا مخاطبان زیادی را جذب می کند و جشنواره رشد باید خوراک 16 میلیون دانش آموز را فراهم کند و آن هم در شرایطی که فضای مجازی امکان دسترسی به اطلاعات را دوچندان کرده است. اما متاسفانه فیلمی که حتی برای کودکان و نوجوانان نیز ساخته می شود، محدود به آن گروه سنی است.

رئیس هیئت داوران پنجاه و چهارمین جشنواره فیلم رشد تصریح کرد: آینده کشور ما در دستان دانش آموزان است بنابراین آموزش و پرورش باید به جشنواره رشد و فیلمسازی آموزشی به عنوان یک ابزار نگاه کند. دانش آموزان در دسترسی به فیلم های آموزشی با مشکل مواجه هستند، این نشان می دهد که وزیر آموزش و پرورش باید سیاست اجرایی جدیدی برای این جشنواره در نظر بگیرد و با برنامه ریزی درست به دستاوردهای خوبی برسد.

وی افزود: سیاست اجرایی جشنواره رشد بر اساس سیاست های قدیمی است و این نیاز به بازنگری دارد و باید نماینده ای از آموزش و پرورش در شورای سناریویی که قبل از انقلاب مردمی بود حضور داشته باشد.

آقامحمدیان گفت: وزارت آموزش و پرورش باید در بخش های مختلف سینما صاحب فیلم شود تا بتواند سیاست های خود را به راحتی اجرا کند.

به دنبال تولید فیلم های آموزشی هستیم

حجت الاسلام لطیفی - رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم رشد - وی در بخشی دیگر از این مراسم با اشاره به اینکه جشنواره فیلم رشد میعادگاه هنر، آموزش و معصومیت کودکی است، گفت: حقیقت این است که وقتی جشنواره بیش از نیم قرن سابقه دارد، مهم تر می شود. حفظ این تثلیث دشوار است. از جشنواره پنجاه و دوم تا کنون اتفاقات خوبی در این جشنواره افتاده است و امید است تولید فیلم های آموزشی وزارت آموزش و پرورش رونق بگیرد.

وی همچنین از تمامی دست اندرکاران عرصه آموزشی و هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند تشکر کرد.

بعدها داریوش کاردان با صدای مرحوم گالی آلو خاطره ای از داستان شب را در رادیو بیان کرد و حاضران را به تماشای کلیپی از آن هنرمند دعوت کرد.

وزیر آموزش و پرورش از عوامل فیلم پرسید

آموزش هنرجویان و معلمان در زمینه تولید فیلم

در تداوم علی رضا کاظمی - وزیر آموزش و پرورش در سخنانی وی بیان کرد: این جشنواره پشتوانه ارزنده ای دارد و این هدف بلندمدت آن است و نمونه ای از این جشنواره را در کشور از لحاظ آموزشی، تربیتی، علمی و همچنین تاریخی نداریم. این حمایت می تواند در آینده به این جشنواره کمک کند.

وی ادامه داد: با توجه به ابزارهای دسترسی به اطلاعات، مخاطبان بیشتری می توانند به این جشنواره دسترسی داشته باشند. علاقه مندان به تحصیل، هنرمندان و کارگردانان این حوزه و همچنین بخش بین المللی می توانند چیزهای خوبی را به مخاطب ارائه دهند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حلقه مفقوده ای در این جشنواره وجود دارد، بیان کرد: به گفته مخاطبان این جشنواره، ما از این جشنواره عایدی کم داریم و دانش آموزان، معلمان و مدارس به این محصولات دسترسی ندارند، باید برای این مهم فکری کرد. . البته در حال حاضر شبکه شاد در اختیار ماست و می توانیم از آن بهره مند شویم، اما چرا از ادارات دیگر مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده نکنیم که این جشنواره بهترین فرصت برای آموزش است.

الکاظمی تاکید کرد: معلم در تلاش است تا علاوه بر برنامه های درسی مدرسه، موقعیت های آموزشی مختلفی را برای کودکان ایجاد کند، اما هر موقعیت آموزشی بهتر از فیلمی است که بتواند در کمترین زمان کار آموزشی، تربیتی و علمی ارائه دهد و این چنین نیست. در مدارس ما موجود است و این اولین انتظار ما است که از آقای لطیفی می خواهیم در سال آینده به این موضوع توجه کنند.

وی افزود: باید سال آینده ادعا کنیم که محصولات ما در تمامی مراکز آموزشی ما به نمایش درآمده است. وقتی بتوانیم گفتمان رشد را به جامعه ببریم که هر معلم و دانش آموزی در آن مشارکت داشته باشد، خود معلمان شروع به تولید آثار می کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نکته دیگر این است که باید بین تولیدات این جشنواره با نیازهای آموزشی جامعه ارتباط وجود داشته باشد اما آیا تولیدات در حوزه های مختلف مورد نیاز جامعه آموزش و پرورش است پس آیا بین تولیدات نیاز است. ? ارتباط او باید با جامعه وجود داشته باشد.

الکاظمی افزود: نمی توانیم جامعه ارزشمند جامعه سینمایی کشور را حول محور آموزش گرد هم بیاوریم، بنابراین معلمان و هنرجویان باید برای تولید آثار هنری تربیت شوند. همانطور که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تولیدات خود نشان داده است، می توانیم تولیدات خوبی داشته باشیم و مخاطب از آنها حمایت کند.

وی در پایان گفت: ما در آموزش و پرورش توانمندی های مختلفی داریم و باید روندی ایجاد کنیم که هنرمند متناسب با نیاز ما اثر تولید کند و سپس همه را برای دیدن آن اثر بسیج کنیم.

در ادامه این مراسم و با حضور وزیر آموزش و پرورش از برگزیدگان بخش های مختلف تجلیل شد.

فیلم «در سایه سرو» که جزو فیلم های راه یافته به جشنواره فیلم رشد امسال بود، جزو اولین نامزدهای اسکار است.

در بخشی دیگر از این کنسرت گروه کودک و نوجوان «نسیم قدر» دو قطعه «ایران» و «مادر» را اجرا کردند.

جایزه ویژه حفظ زبان فارسی

و در بخشی دیگر از این مراسم ناصر فایز - شاعر و طنزپرداز - وی برای اهدای جایزه ویژه به گروه زبان فارسی روی صحنه آمد و گفت: میزان توجه به زبان فارسی در فیلم مهم است. نسلی از سینماگران ما نویسندگانی مثل علی حاتمی بودند، اما هر چه جلوتر می رویم علاقه به زبان فارسی کمتر می شود.

وی ادامه داد: ترجمه بسیاری از فیلم ها حاوی ایرادات ادبی است و حتی بسیاری از لهجه های موجود در فیلم ها مورد توجه قرار نگرفت و سعی شد در این قسمت به زبان فارسی بیشتر توجه شود.

جایزه ویژه به اداره حفاظت از زبان فارسی برای فیلم «و دو» اهدا شد.

انتهای پیام/


منبع: https://www.isna.ir/news/1403100805973/%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%85%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86