به گزارش ایرنا از مرکز رسانه و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش. علی رضا کاظمی وی روز دوشنبه در دیدار با کارکنان دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تاکیدات پی در پی رهبری بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان گلوگاه مهم و راهبردی نظام آموزشی است.
وی ادامه داد: در واقع بخشی از ناکارآمدی نظام آموزشی ناشی از بی توجهی به این دانشگاه به عنوان مرکز ثقل آموزش و پرورش بود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس راهنمایی ها و تایید رهبری در خصوص دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه باید مورد توجه و ارتقاء بیشتری قرار گیرد.
الکاظمی با تاکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان یک مرکز راهبردی، هدایت کننده و پشتیبان نظام آموزشی است، افزود: دانشجویان و اساتید این دانشگاه به عنوان پیشتازان نظام آموزشی باید دارای ویژگی ها و صلاحیت های علمی و آموزشی باشند.
وی با طرح این سوال که علت ناکارآمدی نظام آموزشی چیست به راهکارهای آن اشاره کرد و افزود: نرسیدن به نتایج مطلوب از سند تحول بنیادین انحراف از وظایف محوله بود و به نظر می رسد غفلت کرده ایم. خط مقدم نظام آموزشی و مدیر، معلم و مدرسه کمتر توجه می کردند.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بخش مهمی از حل مشکلات نظام آموزشی در دست دانشگاه فرهنگیان است، تصریح کرد: ساختار نظام آموزشی چه از لحاظ مادی و چه در ابعاد دیگر فرسوده و فرسوده است.
الکاظمی با بیان اینکه بین آرمان ها و انتظارات با شرایط فعلی سازگاری وجود ندارد، تاکید کرد: برای بهبود وضعیت باید دستورالعمل ها در نظام آموزشی تغییر کند.
وی با اشاره به اینکه برنامه درسی مدارس ناکارآمد است، گفت: برنامه درسی شناختی، غیرآموزشی، غیرآموزشی، بی مهارت است و استعدادها را می کشد. بنابراین نمی توان استعدادها را به این شکل شناسایی و هدایت کرد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید برنامه های درسی و فعالیت های آموزشی پیوند خورد تا بتوانیم فاصله سلایق دانش آموزان را با برنامه درسی پر کنیم.
کاظمی همچنین با اشاره به اینکه به شدت به ضرورت اصلاح و تقویت دانشگاه فرهنگیان اعتقاد دارم، به رویکرد و اقدامات مثبت دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی در دانشگاه فرهنگیان افتاده است. با این حال ما تا دانشگاه مورد نظر برای معلمان مورد نظر جمهوری اسلامی ایران و لیست رهبری فاصله داریم.
وی به مشکلات و چالش های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی را در سیستم جذب داریم چرا که فرآیند جذب با مدل مورد نظر منطبق نیست. باید نگاهی جامع و کامل به فرآیند جذب نیروی انسانی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش همچنین به چالش برگزاری آزمون های تخصصی فرهنگیان اشاره کرد و افزود: در این زمینه می توانیم بدون چالش باشیم و فرصت های زیادی داشته باشیم.
الکاظمی به نامناسب بودن برنامه های درسی دانش آموزان و هماهنگی آنها با برنامه های درسی دانشجویان اشاره کرد و افزود: باید در این زمینه تحقیقاتی انجام شود و اینکه چه تغییرات عملی از گذشته تاکنون در برنامه های درسی ایجاد شده است.
وی به اهمیت نقش اساتید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: همانگونه که معلم نقش اساسی در تربیت دانشجو دارد و مهمترین رکن تحول است، اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز یکی از مهمترین ارکان و ارکان انسان هستند. آموزش منابع
وزیر آموزش و پرورش تایید کرد که با همه مشکلات در دانشگاه فرهنگیان کار می کنم.
الکاظمی به ماموریت جدید دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: باید سامانه ای از مشکلات دانشگاه فرهنگیان در نظام استخدامی، آموزشی، ارتقای تحصیلی و امکانات تهیه، تدوین و احصاء شود.
وی بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی در نظام آموزشی تاکید کرد و افزود: معتقدم هر معلمی می تواند سفیری قوی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی باشد. در این زمینه دانشگاه فرهنگیان باید در پیشگیری و مداخله در آسیب های اجتماعی نقش آفرین باشد.
با استخدام 286 پزشک و حدود 350 عضو هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان
در ابتدای این جلسه، رجبعلی برزوی رئیس دانشگاه فرهنگیان با ارائه گزارشی کار، عملکرد و چالش های این دانشگاه را توضیح می دهم.
وی به لیست رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) اشاره کرد و گفت: دانشگاه فرهنگیان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و از این رو وزیر آموزش و پرورش نیز سه اولویت را در مجمع نمایندگان ارائه کرد که یکی از آنها. موضوع دانشگاه فرهنگیان است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان افزود: دانشگاه فرهنگیان هم اکنون در چند سال آینده برنامه های لازم را برای نیازهای آموزش و پرورش ترسیم کرده است و یکی از برنامه های تحول آفرین دانشگاه دستیابی به اقتدار و توسعه موثر و الهام بخش در زمینه تربیت معلم بر اساس مبانی تعلیم و تربیت اسلامی در سطوح ملی که از مرزهای ملی عبور می کند.
برزویی ادامه داد: تربیت فارغ التحصیلان (معلمان، مدیران و سرمایه انسانی) با مهارت های تخصصی و حرفه ای (اسلامی، انقلابی، ایرانی، بشردوستانه) از برنامه های دانشگاه فرهنگیان در چند سال آینده است.
وی به مصوبات دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تدوین و تصویب آیین نامه داخلی بکارگیری صلاحیت های برجسته دانشجویی برای طلاب و طلاب حوزه های علمیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصویب شورای مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان و تشکیل آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و تصویب ساختار دانشگاه در قالب دانشگاه سراسری و 31 دانشگاه منطقه ای، یکی دیگر از برنامه های تحول آفرین دانشگاه فرهنگیان.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در پایان از اجرای طرح فرصت مهر در دانشکده های دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: طرح فرصت مهر به منظور ارتقای زندگی دانشجویی با توجه به شرایط و امکانات دانشگاه در دستور کار قرار گرفته است. همچنین از دیگر برنامه های تحول آفرین دانشگاه می توان به تکمیل جذب 286 نفر از پزشکان معلم و نزدیک به 350 هیات علمی از مجامع چهار سال اخیر اشاره کرد.
منبع: https://www.irna.ir/news/85604961/%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A8%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86