جنبش اعتراضی دانشجویی آمریکا، یک رنسانس در جنبش دانشجویی جهانی

حرکت اعتراضی دانشجویان آمریکایی، رنسانسی در جنبش دانشجویی دنیا

روح الله یک آزاداندیش است در گفتگو با خبرنگار معاونت علمی و آموزشی ایرنا درباره دلیل احیای جنبش اعتراضی دانشجویی در دانشگاه های آمریکا علیه جنایات رژیم اسرائیل و ادامه آن از 18 آوریل به بعد (30 آوریل) وی بیان کرد: یکی از کارهای لیبرالیسم این است که عواطف و عواطف اجتماعی را به نقاط فرعی و بی اهمیتی مانند میدان ورزش و غیره تخلیه می کند تا اجازه ندهد جامعه به امور خود بپردازد و به نوعی اشغال شود. . در دانشگاه ها نوعی نگاه سکولار (جدایی از دین) رواج یافت و دانشجویان در رشته های مختلف تنها به دروس دانشگاهی خود مشغول بودند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی موضوع غزه و فلسطین جرقه ای شد که وجدان مردم جهان را لرزاند. من معتقدم که (حاکمان در غرب) پس از سال ها یا شاید دهه ها حرکت به سمت تلطیف محیط های دانشجویی، تخریب رفتار دانشجویی و صرفا صدور آن به کشورهای در حال توسعه و جهان اسلام، اکنون با بیداری وجدان دانشجویان آرمان گرا و بردبار که هیچ تعهدی به جنبش های سیاسی، باندها و لابی های صهیونیستی نداشته باشند. آنها با جنبش دانشجویی روبرو هستند که در آمریکا و سپس اروپا و کل جهان در مورد غزه بیدار شده است. این خبر می دهد که این اعتراضات (علیه جنایات رژیم اسرائیل) سرآغاز جنبش دانشجویی و فعالیت در عرصه های دیگر خواهد بود.

نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی یکی از تفاوت های این دوره از اعتراضات دانشجویی را برشمرد و توضیح داد: پیش از آن جنبش دانشجویی عموماً در کشورهایی که قطب های دور از آمریکا بودند و در مقابل آمریکا حرفی برای گفتن داشتند، تبلیغ می شد. و جنبش های دانشجویی معمولاً در مقابل این کشورها و کشورهای در حال توسعه یا جهان اسلام قرار می گرفتند و این عمل را ترویج می کردند. نه علیه آمریکا (اما این بار جنبش دانشجویی مخالف سیاست های خود آمریکاست).

جنبش اعتراضی دانشجویی آمریکا، یک رنسانس در جنبش دانشجویی جهانی

متفکرزاد ادامه داد: این اعتراضات رنسانس فعالیت دانشجویی در دنیا محسوب می شود. چرا که بعد از سال ها جنبش های چپ در جهان در برخی جاها مورد توجه جنبش های دانشجویی قرار گرفت. مانند آمریکای لاتین و اروپای شرقی، اکنون می بینیم که گرایش هایی غیر از جریان چپ (برخلاف تبلیغات آمریکا) و گرایش هایی که وجدان بیدار دارند، این جنبش و این رویداد مبارک را مانند دومینو (یک حرکت متوالی و مستمر) سامان دادند. در زمینه های دیگر او در غرب اظهار نظر کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دانشجویان تا چه اندازه می توانند مقامات دولتی و روسای دانشگاه های خود را مجبور به پذیرش مطالبات خود کنند، یعنی قطع حمایت و ارتباط مالی با رژیم صهیونیستی توسط روسای دانشگاه ها بسیار موثر است.

نگاهی به اعتراضات دانشجویی در آمریکا

به گزارش خبرگزاری ایرنا. گروه های مقاومت فلسطین در ۱۵ هجری قمری ۱۴۰۲ (مصادف با ۷ اکتبر ۲۰۲۳) از غزه (جنوب فلسطین) عملیات غافلگیرانه ای به نام «طوفان الاقصی» را علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند و آتش بس موقت برای مدتی برقرار شد. چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و حماس یا مکثی برای تبادل اسرا بین حماس و این رژیم. این مکث هفت روز به طول انجامید و سرانجام در 10 آذر (اول دسامبر 2023) پایان یافت و رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را از سر گرفت.

در 17 می 1403، مطابق با 6 می 2024، دولت نظامی رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه از 18 می موافقت کرد و این رژیم بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق شهر را اشغال کرده است و رفح شاهد بود… در نتیجه حملات هوایی و بمباران خشونت آمیز اسرائیل به تمامی مناطق از جمله مناطق مسکونی اصابت کرد و این رژیم تنها دروازه را بست. فلسطینی ها در غزه جهان گذرگاه رفح را بمباران کرد.

از آغاز درگیری مستقیم نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای حماس، بیش از 35 هزار نفر در غزه به شهادت رسیده اند که بیش از 70 درصد آنها زن و کودک هستند. جنایت رژیم اسرائیل در نوار غزه که هر روز ابعاد رسانه‌ای جدیدی از حمله به بیمارستان گرفته تا جنایات جنگی به خود می‌گیرد، مردم آگاه در سراسر جهان را افسرده و افسرده کرده و از آن زمان به بعد آنها را مجبور به پاسخگویی کرده است. خیابان های بسیاری از شهرهای مختلف… دو کشور صحنه تظاهرات و اعتراضات علیه دولت ها برای مقابله با اقدامات غیرانسانی این رژیم و راهپیمایی در حمایت از مردم غزه و مقاومت آنها هستند.

جنبش اعتراضی دانشجویی آمریکا، یک رنسانس در جنبش دانشجویی جهانی

دانشجویان به عنوان قشر تحصیلکرده و نخبه در هر جامعه ای از این امر مستثنی نبودند و تقریباً همزمان با آغاز درگیری ها با بقیه مردم مخالف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، تقاضای تحریم نیز مطرح شد. کالاهای تولید شده در این کشور یا شرکت های طرف قرارداد و موافق با این رژیم راهپیمایی ها و تحصن های اعتراضی در داخل یا خارج از دانشگاه برگزار می شد.

از 18 آوریل (30 آوریل 1403) دانشگاه های آمریکا به صحنه اعتراضات جدی دانشجویان آمریکایی علیه اقدامات رژیم صهیونیستی و همچنین سازماندهی تحصن در همبستگی با مردم غزه و حمایت از فلسطین تبدیل شده است. آنها همچنین از روسای دانشگاه‌های خود می‌خواستند که علناً از آتش‌بس غزه حمایت کنند، از سرمایه‌گذاری و همکاری با شرکت‌های صهیونیستی و ارسال سلاح به ارتش این رژیم دست بردارند و روابط دانشگاهی را با این رژیم قطع کنند. جنبش دانشجویی در آمریکا الهام‌بخش اعتراضات مشابهی در دانشگاه‌های انگلستان، اروپا و سایر کشورها از جمله هند و لبنان بوده است.

اما این اعتراضات با برخورد پلیس آمریکا مواجه شد و از آن زمان تاکنون بیش از 2400 دانشجو در 50 دانشگاه بازداشت شده اند.

منبع: https://www.irna.ir/news/85480583/%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%D8%A8%D8%B4-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7