ثبت نام 9 میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی / 50 درصد کلاس ها تراکم استاندارد ندارند

ثبت‌نام ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی/۵۰ درصد کلاس‌ها تراکم استاندارد ندارند

ریدوان حکیم زاده وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا با بیان اینکه امسال بیش از 9 میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، گفت: حدود 4.8 درصد از این تعداد را خارجی ها و بقیه این جمعیت را دانش آموزان ایرانی تشکیل می دهند. .

وی با اشاره به اینکه بحث ازدحام در کلاس ها به دلیل عدالت آموزشی است، افزود: وقتی کلاس های درس شلوغ است، دانش آموزان زمان کمتری برای تعامل با معلم و دریافت بازخورد دارند.

وی خاطرنشان کرد: ازدحام بیش از حد کلاس ها نسبت به کلاس های با تراکم کم و استاندارد تقریباً باعث ایجاد بی عدالتی در زمان آموزش می شود. وی ادامه داد: زمانی که تراکم کلاس از حد نرمال بیشتر باشد، فرصت های یادگیری را کاهش می دهد و بی عدالتی در طول آموزش ایجاد می کند که کار معلم را سخت می کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تایید اینکه معلمان پرتلاش و پرتلاشی داریم، خاطرنشان کرد: معلمان علیرغم برخی مشکلات با شور و شوق در کلاس های درس حاضر هستند و تمام تلاش خود را مدیون هستیم و باید اینطور نباش یاد بگیرید که کار آنها سخت تر از معلمانی است که کلاس های با تراکم استاندارد تدریس می کنند.

ثبت نام 9 میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی / 50 درصد کلاس ها تراکم استاندارد ندارند

تراکم استاندارد 20 تا 26 نفر در هر کلاس است

وی در مورد تراکم مناسب در کلاس توضیح داد: در مصوبه 886 شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت آمده است که تراکم بهینه در مقطع ابتدایی باید 20 و حداکثر تراکم 26 باشد و به هیچ وجه نباید تعداد دانش آموزان یک کلاس از 26 دانش آموز بیشتر شود.

معاون آموزش ابتدایی به وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل کمبود معلم نسبت به تراکم، بیش از 50 درصد کلاس های درسی مقطع ابتدایی دارای تراکم بالای 26 نفر است.

قطعنامه SEC و استانداردهای حسابداری HR

حکیم زاده درباره راهکار کاهش تراکم کلاسی گفت: در حال حاضر روی سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش کار می کنند و یکی از موضوعات این است که با سازمان های برون سازمانی از جمله سازمان های اداری و استخدامی سازماندهی شده با بالاترین سطح گفت و گو کنیم. تاییدیه ها

بر روی کاغذ، سازمان ها یک کلاس 5 نفره را به یک کلاس 45 نفری اضافه می کنند و این عدد را بر 2 تقسیم می کنند که به 25 نفر می رسد، اما در واقع این کلاس 45 نفره وجود دارد و دانش آموزان زمان کمتری برای یادگیری این کار دارند. دشوار است

وی افزود: در تلاش هستیم سازمان ها از جمله سازمان امور اداری و استخدامی را متقاعد کنیم که با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، نیروی مورد نیاز در مرحله ابتدایی را میانگین حساب نکنند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: سازمان ها روی کاغذ یک ردیف 5 نفره به یک کلاس 45 نفره اضافه می کنند و بر 2 تقسیم می کنند و این عدد به 25 نفر می رسد اما در واقع آن کلاس 45 نفره است. در جای خود و دانش آموزان زمان کمتری برای یادگیری دارند.

حکیم زاده تصریح کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ضرورت محاسبه نیروی کار مورد نیاز در سه سطح بزرگ، متوسط، روستایی و شهرهای بادیه نشین را به تفکیک پیش بینی کرده است که بر اساس استانداردهای بهینه فضای یادگیری نیروی کار برآورد صحیحی داشته باشد. او هست

وی با تاکید بر اینکه نباید به میانگین عددی که این ملاحظات را نادیده می گیرد بسنده کنیم، ابراز امیدواری کرد که با تلاش های صورت گرفته در برنامه هفتم توسعه برای ارتقای کیفیت، مشکل کاهش تراکم طبقات به نتیجه برسد.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش 98 درصد دانش آموزانی که وارد مقطع ابتدایی می شوند لزوماً همه دروس را نمی آموزند و بخش مهمی از این موضوع به عدالت آموزشی و مفاهیمی مانند کیفیت مدارس و تراکم بالای کلاس ها و آموزشی مربوط می شود. فضا

برابری آموزشی به معنای فراهم کردن شرایط و امکانات آموزشی برای همه دانش آموزان به صورت یکسان است و در این راستا به گفته کارشناسان آموزشی، تراکم کلاس از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در کلاس های شلوغ، هر دانش آموز زمان کمتری برای یادگیری دارد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85649047/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DB%B9-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DB%B5%DB%B0-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%85