توانمندسازی معلمان عامل کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش است

توانمندسازی معلمان عامل کلیدی در ارتقای کیفیت آموزشی است

به گزارش خبرگزاری ایرنا از وزارت آموزش و پرورش. علی رضا کاظمی وی در پیامی به مناسبت برگزاری همایش توانمندسازی مدیران آموزشی در کشور گفت: تلاش های صورت گرفته برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی و سطح آموزشی مدارس متوسطه به ویژه مدارس دولتی از اهداف و آرمان های آموزش و پرورش است. در کشور به منظور برقراری عدالت آموزشی.

وی ادامه داد: این مهم با تطبیق و سازماندهی مجدد تمامی منابع و توانمندی های موجود و پیش بینی زمینه های ارتقای کیفی عناصر و مولفه های اصلی آموزش از جمله ارتقای سطح معلمان، کتب درسی، آیین نامه ها و رویه های آموزشی، تجهیزات و منابع مادی و… ارتقای کیفیت نظارت و کنترل دقیق عملکردها و شاخص های عملکردی نظام آموزشی در مدارس مهم است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کلیه فعالیت های مربوط به نظارت آموزشی بر عملکرد معلمان در مدارس و ارائه پیشنهادات اصلاحی در حوزه های مختلف مرتبط با هدف اجرای آن در نظام آموزشی، همه ساله از طریق گروه های آموزشی در استانداری ها و مناطق کشور پادشاهی . کشور و با تلاش جهادی خود پیگیری و انجام می دهند. بنابراین هماهنگی سیاست های اجرایی وزارت متبوع و به روز رسانی دانش، اطلاعات و مهارت اعضای گروه های آموزشی به ویژه روسای گروه های موضوعی از مهمترین فعالیت های راهبردی است که مورد تاکید قرار گرفته و در ارتباط با توانمندسازی است. معلمان به ویژه معلمان دوره متوسطه باید بیش از گذشته به مسئولان توجه کنند

الکاظمی گفت: در این میان; توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری های نوین آموزشی، بازی در آموزش، ایجاد موقعیت های یادگیری متنوع و مهارت های یادگیری به ویژه در حوزه علوم پایه، نیاز اصلی کشور و یکی از رویکردهای مهم سیاست گذاران آموزشی است. این موضوع در اسناد تحول آفرین نظام آموزشی مورد تاکید قرار گرفته و تقویت مهارت آموزی را ایجاب می کند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، روسای گروه های موضوعی که همگی از بین معلمان مجرب و تحصیل کرده در هر رشته/موضوع انتخاب می شوند، همواره در اجرای سیاست های کیفی با کاستی های مختلفی از جمله کمبود ساعت اختصاص داده شده به واحدهای آموزشی مواجه هستند. گروه های آموزشی، کمبود امکانات و تجهیزات و کمبودهایی که در مدارس و کلاس های درس شناسایی شده، با اکوسیستم مربوطه مواجه هستند و باید بتوانند به موقع در این زمینه بحث، بررسی و تصمیم گیری کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: از این فرصت برای هماهنگی اجرای این دوره در شهر شیراز با هدف توانمندسازی روسای گروه های درسی که قطعاً دستیابی به آن موجب توانمندی معلمان دوره متوسطه در سراسر کشور می شود، سپاسگزارم. کشور و ارتقای کیفیت آن و همچنین حضور موثر از شما به عنوان روسای گروه های آموزشی دوره اول متوسطه در سراسر کشور برای برگزاری این همایش معتبر تشکر می کنم و امیدوارم نتیجه این جلسه خوب باشد. چمدان مناسب برای تسریع فرآیند توانمندسازی و تسهیل بهبود کیفیت آموزشی برای معلمان مدارس متوسطه در سراسر کشور.

به گزارش آژانس، دوره های توانمندسازی از تابستان 1403 هجری شمسی آغاز شد و تا پایان خرداد 1304 هجری شمسی ادامه خواهد داشت.

شرکت در دوره ها برای معلمان با سابقه کمتر از هشت سال (به جز معلمان تازه منصوب در سال 1403 هجری قمری) و همچنین معلمان مدارس دولتی استان ها الزامی است و سایر معلمان نیز می توانند در این دوره ها شرکت کنند. این دوره ها به صورت رایگان برگزار می شود و هیچ گونه هزینه ای از شرکت کنندگان اخذ نمی شود.

منبع: https://www.irna.ir/news/85622727/%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA