تقویت زبان آموزی ابتدایی ها، روی میز آموزش و پرورش
انتشار: بهمن 17، 1402
بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1404

تقویت زبان آموزی ابتدایی ها، روی میز آموزش و پرورش



معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم تدوین یک مدل نظارتی هوشمند برای رصد و پایش فعالیت ها و برنامه های ابتدایی از سطح ستاد تا مدرسه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، حمید طریفی حسینی در اولین جلسه با اعضای ستادی معاونت آموزش ابتدایی، ضمن تشکر و تجلیل از برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات معصومه نجفی پازوکی و کارکنان ستادی معاونت آموزش ابتدایی در خدمت به دانش آموزان ابتدایی کشور، وحدت و انسجام درونی و تعاملات فعال و اثربخش بین بخشی و فرابخشی و تمرکز بر احیای هویت دوره ابتدایی به عنوان عنصر شکل دهنده به سیاست ها، برنامه ها، اقدامات و فعالیت های معاونت آموزشی را رمز موفقیت و پیشبرد امور در معاونت آموزش ابتدایی برشمرد.

طریفی حسینی با اشاره به ضرورت کیفیت بخشی آموزشی و تقویت مدارس دولتی، اذعان کرد: زبان آموزی برای دانش آموزان دوره ابتدایی و توانمندسازی نیروی انسانی دو مسئله مهم در معاونت ابتدایی است و گام های خوبی در این دو حوزه برداشته شده که باید تقویت شود.

و افزود: زبان آموزی اساس و زیربنای کسب مهارت های تفکر و استدلال کودکان است و تقویت بعد زبان آموزی و پرورش شناختی با تمرکز بر ظرفیت های ادراکی، شناختی، هیجانی و رفتاری و کارکردهای عالی شناختی و فراشناختی زیربنای یادگیری و آموزش در دوره کودکی و فراهم کردن زمینه های بروز خلاقیت ها و استعدادهای متفاوت دانش آموزان از اولویت های مهم معاونت خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از گذشته تا به حال موضوع انسداد مبادی بی سوادی و جذب بازمانده های از تحصیل، توسعه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی با تاکید بر دانش آموزان روستایی و عشایری، مرزی و دوزبانه و چندپایه از موضوعات مهم و اولویت دار معاونت آموزش ابتدایی بوده اند که در دوره جدید راهبری امور در معاونت آموزش ابتدایی با رویکرد متفاوت و در قالب برنامه های جامع بین بخشی و فرابخشی باید مورد رسیدگی قرار گیرند.

طریفی حسینی با اشاره به ضرورت احیای هویت دوره ابتدایی و ویژگی های رشدی دانش آموزان در این دوره بر طرح ریزی تمامی برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی در تناسب با این امر و همچنین انجام کارها به صورت نظام مند، پیوسته و شبکه ای با همکاری سایر معاونت های آموزشی و تخصصی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، از تنقیح سیاست ها، قوانین و مقررات مرتبط با حوزه آموزش ابتدایی در سطوح درون و بیرون از وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی دیگر از اولویت های این معاونت یاد کرد.

طریفی در بخشی از سخنان خود در خصوص اهمیت نظام مدیریت و اداره امور مدارس، تسلط مدیران مدارس بر آئین نامه اجرایی مدارس را ضروری دانست و گفت: مدیران و ارکان مدیریتی مدرسه باید نسبت به اختیارات و اموری که به آنها تفویض شده آگاه بوده و در مقابل، به آنچه برعهده آن ها است پاسخگو باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش نظارت جدی بر عملکرد تمامی مدارس ابتدایی را امری مهم تلقی کرد و در این راستا لزوم تدوین یک مدل نظارتی هوشمند برای رصد و پایش فعالیت ها و برنامه ها از سطح ستاد تا مدرسه با تاکید بر نظارت فرایندی و توجه به رضایت والدین و دانش آموزان را یادآور شد.

طریفی حسینی اضافه کرد: مهم ترین عنصر در آئین نامه مسیر رشد معلمی که به منظور استقرار گام بعدی نظام رتبه بندی معلمان و در جهت رشد و تعالی و ارتقاء رتبه های معلمان در حال تنظیم است، عنصر توانمندسازی معلمان است که در این راستا باید به صورت تخصصی و منطبق با یک الگوی خودتوانمندسازی شرایط رشد و تعالی معلمان را با محوریت مدرسه فراهم کرد.

طریفی حسینی در پایان ضمن تاکید بر بهره گیری از برنامه های جامع در حوزه آموزش ابتدایی، خاطرنشان کرد: در مسیر پیش رو بر انجام تغییرات و تحولات اساسی حوزه آموزش ابتدایی تمرکز خواهد شد و از تجاربی که در معاونت و در سایر بخش های وزارت و استان ها و در ادوار مختلف وجود دارد قطعا استفاده می شود و طرح هایی که نتایج مطلوبی به همراه داشته اند همچون طرح های معطوف به زبان آموزی، آموزش معلمان و انسداد مبادی بی سوادی و امثال آن تبدیل به فرایند جاری درون نظام آموزش ابتدایی شده و تا حد ممکن از اجرای طرح های پراکنده اجتناب خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی، وی در پایان تصریح کرد: ضمن آنکه چند برنامه اساسی عمیق را در اولویت خود قرار داده و آن ها را تبدیل به فرایندهای جاری معاونت خواهیم کرد؛ در عین حال برای شادابی و نشاطی که به لحاظ آموزشی باید در مدارس ایجاد بشود با اجرای طرح ها و برنامه هایی در قالب انواع پویش ها و یا طرح های مناسبتی و فصلی برنامه داریم.

این جلسه با معرفی افراد و تقدیر از معصومه نجفی پازوکی پایان یافت.

انتهای پیام


منبع: https://www.isna.ir/news/1402111713098/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4