نمایشگاه بینالمللی گردشگری جاتا ژاپن ۲۲ تا ۲۵ سپتامبر (۳۱ شهریور تا ۳ مهرماه ۱۴۰۱ ) در توکیو ژاپن و نمایشگاه تاپ ریزا پاریس (IFTM Top Resa Paris) از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۱) در پاریس برگزار میشود
به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، روحالله حسینزاده روز دوشنبه -هفتم شهریور ۱۴۰۱- در نشست خبری درباره نمایشگاه های گردشگری جاتا در توکیو ژاپن (JATA Tourism Expo Japan ۲۰۲۲) و تاپ ریزا در پاریس فرانسه (IFTM Top Resa Paris) اظهار داشت: مسئولیت برنامه های اجرایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله نمایشگاه های داخلی و خارجی به عهده این شرکت است. برای این دو نمایشگاه خارجی که پیش رو است تمهیدات لازم پیشبینی شده و رویکرد اصلی ما بر اساس شعار سال است که رهبر معظم انقلاب نامگذاری کرده و تلاش می کنیم در این رویدادها ظرفیت ها، جاذبهها و زیرساختهای کشورمان را در حوزه گردشگری در چارچوب شعار ایران با شکوه به خوبی به جهان معرفی کنیم.
سماواتی گفت: در این نمایشگاه مسابقه یک مسابقه عکس از ایران طراحی کردیم که به برنده نهایی یک بسته سفر سه روزه به ایران هدیه میدهیم. کارهای نرمافزاری طرحهای نمایشگاه گردشگری پاریس نهایی شده است و پوستر این رویداد به زودی رونمایی میشود.
مشارکت حدود ۳۰ فعال بخش خصوصی گردشگری در «جاتا» و «تاپریزا»
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: حدود ۱۵۰ کشور در هر کدام از نمایشگاه های جاتا و تاپریزا حضور خواهند داشت. امسال در چند بخش جدید محتوای جدیدی نسبت به گذشته ایجاد کردیم، سناریوهای آن نوشته شده و محتوای لازم برای معرفی صنعت گردشگری، میراثفرهنگی و صنایعدستی ایران تدوین و در حال نهایی شدن است و به کمک شرکتهای دانشبنیان این سه حوزه را معرفی می کنند.
نمایشگاههای بینالمللی در تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط گردشگری بسیار موثر است
قائم مقام شرکت سرو بنیان ادبی بیان کرد: همچنین با توجه به تاثیر فعالان تاثیرگذار پربازدید فضای مجازی (اینفلوئنسرها) در جذب مخاطبان به رویدادهای فرهنگی و هنری، از دو فعال فضای مجازی ژاپن و فرانسه که به ایران علاقهمند هستند، دعوت کردیم در پاویون ایران حضور داشته باشند، از ایران هم دو فعال مجازی ما را در هر دو نمایشگاه همراهی میکنند.
وی در خصوص لزوم حضور ایران در نمایشگاه فرانسه که دائم گردشگران را از سفر به ایران منع میکند، گفت: حضور ما در کشورهای برگزارکننده نمایشگاه این گونه نیست که فقط از آن کشور گردشگر جذب کنیم، بلکه هدف ما جذب و معرفی ایران در میان کشورهای شرکت کننده دیگر هم است. میخواهیم دیپلماسی گردشگری را تبدیل به اقدام موثر کنیم.
هنرمندان صنایعدستی در کنار فعالان بخش خصوصی در این نمایشگاههای بین المللی گردشگری حضور دارند
امیر سماواتی قائم مقام شرکت سرو بنیان ادبی نیز توضیح داد: در نمایشگاه تاپ ریزا پاریس حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع برای پاویون ایران در نظر گرفته شده است که در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم. در طراحی دکور از سرستون های تخت جمشید و معماری هخامنشی استفاده کردیم. نمایشگرهایی در ستونها طراحی شده تا محتواهای تولیدی از ایران را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذاریم.
تجربیات حضور ایران در نمایشگاههای خارجی مکتوب میشود / تجربه ۲۳ نمایشگاه خارجی
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: یکی از مشکلات دیده نشدن خروجی نمایشگاهها این بود. تاکنون گزارشی از دستاوردهای نمایشگاههای گردشگری گذشته وجود نداشته است به همین منظور دبیرخانهای برای مطالعه اسناد و اقدامات سنوات گذشته در شرکت فعال شده است. البته بخش خصوصی مشارکت کننده در این رویداد می تواند گزارش های خوبی منتظر کند.
وی تصریح کرد: در این دو رویداد از فناوریهای نوین واقعیت مجازی و همچنین ایفای نقش رسانههای بینالمللی استفاده میکنیم. با QR کدهایی که داریم به معرفی جاذبه های ایران و بخش خصوصی میپردازیم. همچنین محتوای مکتوب از تجارب نمایشگاه را برای آیندگان تدوین میکنیم، از جاذبههای طبیعی ایران، میراثفرهنگی و موزهها، صنایعدستی و هنرهای سنتی، آیینی و نمایشی و همچنین موسیقی محتوا تولید و در نمایشگاه توزیع می شود. نشستهای تخصصی با حضور متخصصان صنعت گردشگری از دیگر برنامه های این دو رویداد بین المللی گردشگری است.
پاویون ایران در «تاپریزا» حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع است/ در اکسپو ۲۰۲۰ ضرر کردیم
حسینزاده توضیح داد: قبل، حین و بعد از این دو رویداد اقدامات و دستاوردها را گزارش میدهیم، دستاورد نهایی بعد از نمایشگاه ارزشمندتر است، آسیبشناسی و نقد و ارزیابی میتواند به ما کمک کند در رویدادهای آتی کاستی را کاهش دهیم و دستاوردهای اثربخشتری داشته باشیم.
وی همچنین درخصوص هزینه و بودجه اولیه صرف شده برای نمایشگاه گردشگری فرانسه گفت: برآورد اولیه این است که در تاپ ریزا فرانسه بیش از ۱۷۰ هزار یورو هزینه میشود، البته هنوز کاملا مشخص نیست. اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد که البته همش برای ما که مجری نمایشگاه های خارجی هستیم ضرر بود.