افزایش سن و از دست دادن انرژی. دو بحران بزرگ برای کشور در ده سال آینده

سالمندی و اتلاف انرژی؛ دو بحران اصلی کشور در ۱۰ سال آینده

به گزارش خبرنگار معاونت علمی و آموزشی ایرنا میرسامان پیشوایی امروز (چهارشنبه) در نوزدهمین همایش دو روزه مهندسی صنایع در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به موضوع رشد تولید اشاره کرد و افزود: اگر نتوانیم در عرض یک دهه به این رشد پنج درصدی برسیم، کشور سقوط نخواهد کرد. دهه 90 جبران می شود.»

وی ادامه داد: طبق اسناد بالادستی قرار بود رشد تولید در دهه 90 حداقل 8 درصد باشد اما به طور میانگین یک درصد بوده و رشد بهره وری که بخشی از رشد تولید است حتی منفی 6 درصد بوده است. اینکه باید کاری کنیم که عقب ماندگی قبلی جبران شود.

بیشوایی با اشاره به فعالیت سایر کشورها گفت: به عنوان مثال مالزی به رشد بهره وری بیش از سه درصد در همان زمان دست یافت. در حالی که امید اصلی در رشد تولید، دستیابی به بهره وری از طریق بهبود بهره وری است، به دلیل عدم سرمایه گذاری، راهی جز ارتقای بهره وری برای افزایش رشد اقتصادی نداریم. بهره وری نیز یکی از اصلی ترین رشته های مهندسی صنایع است.

کل مصرف گاز اروپا 350 میلیون متر مکعب و مصرف ایران 750 میلیون متر مکعب است.

این استاد دانشگاه علم و صنعت با ذکر مثال هایی ادامه داد: سال گذشته در اوج مصرف در فصل زمستان روزانه 750 میلیون مترمکعب گاز مصرف کردیم در حالی که کل صادرات روسیه به اروپا 350 میلیون مترمکعب است و ما دو برابر گاز مصرف شده یا اینکه از 125 میلیون تن محصولات کشاورزی، امروز 25 میلیون تن از طریق زنجیره تامین تلف می شود، یعنی غذای 18 میلیون نفر. در حالی که ما برای این میزان محصول 9 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنیم که کل مصرف آب شرب کشور است.

رئیس سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه شرایط در شاخص شدت مصرف انرژی نسبت به دو سال گذشته بهتر شده است، گفت: سوال اینجاست که چرا نمی توان مدل های مهندسی صنایع را طراحی کرد که بتوان در سراسر کشور و با توجه به وضعیت فعلی؟”

9 درصد گاز کشور صرف کوره های آجرپزی می شود

وی ادامه داد: در خصوص بحث مصرف بالای گاز متوجه شدیم که 9 درصد گاز کشور توسط کوره های آجرپزی مصرف می شود و دلیل این امر موتورهای قدیمی این کوره ها با قدمت 50 سال پیش است در حالی که کوره های جدید مصرف می کنند. یک سوم و استفاده از گاز، اما صاحبان صنعت نمی خواهند تغییر کند کوره ها به دلیل سود زیادی که داشتند. چون قیمت گاز بسیار ارزان است و دولت نمی‌خواهد در قیمت‌ها دخالت کند تا نارضایتی ایجاد کند، اما در سازمان مدلی طراحی کرده‌ایم که سرمایه‌گذار بخش خصوصی کوره را جایگزین می‌کند و بخشی از گاز ذخیره‌شده را می‌خرد و می‌فروشد. به پتروشیمی ها می رسد. این پروژه به نفع همه ذینفعان بوده است.

مهندسان صنایع باید برای افزایش بهره وری برنامه ارائه دهند

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: مهندسان صنایع باید دائماً طرح هایی را برای افزایش بهره وری در حوزه های مختلف ارائه دهند که قابل اجرا در سراسر کشور باشد.

بیشوی به لزوم طراحی و اجرای طرح های مشابه برای رفع مشکلات بخش های مختلف به منظور ارتقای بهره وری اشاره کرد. در واقع یک مهندس صنایع باید مدام تلاش کند تا در مناطقی که بهره وری پایین یا ناقص است مشکل را حل کند.

وی افزود: نکته دیگر بصیرت است. اما اکنون برخی از مدیران دستگاه های اجرایی به دلیل اینکه در گذشته به مشکل سازمان فکر نمی کردند، خودشان مدیر بحران شده اند و مشکل به بحران تبدیل شد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85477946/%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%DB%B1%DB%B0-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87