11 آموزش مهارت محور، عزمی فرابخشی لازم دارد - آموزش 118

آموزش مهارت محور، عزمی فرابخشی لازم دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور گفت: آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد.

وزیر علوم بیان کرد: هر قانونی که در وزارت علوم تصویب می‌شود باید از مسیر موسسه پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش عالی و مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عبور کند تا با حساب و کتاب باشد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، وی افزود: دستور العملی مشخص جهت کارورزی دانشجویان در سایر نهادها و ارگان‌ها جهت کسب تجربه مثل وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نفت، فرودگاه‌ها، راه و ترابری باید دیده شود و تدوین آن زمان می‌برد و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی باید بداند که چه وظیفه سنگینی برعهده دارد و وزارت علوم هم در مقابل متناسب با این وظایف حمایت‌های لازم را در دستور کار دارد.

وزیر علوم در این آیین ضمن تقدیر و تشکر از زحمات دست‌اندرکاران کنگره گفت: عید قربان و عید غدیر خم را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم خداوند عنایت فرمایند تا قدر ولایت را بدانیم و مسیر ولایت مولای متقیان، حضرت علی (ع) را سرلوحه کار خودمان قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور با حضور محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی باقر طاهری نیا دبیر کنگره و رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دبیران نشست‌های هجده گانه تخصصی، اعضای موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و برخی دست‌اندرکاران این کنگره در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

تاکید بر گسترش ایده “ازما”

زلفی گل با بیان اینکه تدوین دستورالعمل آموزش مهارت محور را برای موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نظر گرفته‌ایم، تاکید کرد: منتظر تصویب این طرح در هیئت دولت هستیم. در حال حاضر با این مشکل مواجه هستیم که میدان عمل تناسبی با رشته‌های تحصیلی دانشجویان جهت کسب تجربه ندارد. برای مثال، وزارت نفت و پتروشیمی به سختی دانشجوی رشته نفت را آن هم با برخی محدودیت‌ها می‌پذیرد.

زلفی‌گل اضافه کرد: انتظار بیشتری از فعالیت موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی داریم؛ چرا که وقتی طرح پژوهشی و کار علمی و کنگره‌ای انجام می‌شود باید پایان آن هم راه رسیدن به هدف و آموزش مهارتی را با تعیین قوانین و مقررات و آئین نامه مربوطه مشخص کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به تدوین فرم ازما (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بر بسط و گسترش این ایده در سطح دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی تاکید کرد و افزود: باید نوع نگاه استادان رشته‌های علوم انسانی کاربردی‌تر شود زیرا در رشته علوم انسانی پس از انجام تحقیقات پژوهشی باید جزو بند آئین‌نامه و مقررات به حساب آید که در حال حاضر این گونه نیست.

وزیر علوم تصریح کرد: موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است، به همین دلیل دارای جایگاه خاصی است و بنده با استاد طاهری نیا همکاری بیش از ۲۵ سال داریم و با وجود اینکه موسسه مکان مهمی است، اما ظرفیت مدیریتی ایشان بسیار توانمندتر است و این موضوع برای موسسه فرصت بی‌نظیر است تا مسیر رشد، ارتقا و افزایش وجاهت خود را به جد با حضور استاد طاهری نیا پیگیری کند.

موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مغز متفکر آموزش عالی کشور در وزارت علوم است

وی افزود: علت اینکه در زمان اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی را نمایان کردم این بود که از قبل با موسسه آشنا بودم و برخی از استادان از جمله استاد ذاکر صالحی را می شناختم و تالیفاتشان به خصوص در زمینه نخبگان را مطالعه کرده بودم.

وی ادامه داد: تعامل رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با ستاد وزارت علوم بسیار خوب است و ایشان عضو شورای معاونان هستند که بسیار قابل پسند است. در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی فعالیت‌های خوبی انجام شده است و برخی مشکلات کهنه و کور آموزش عالی نمایان و به مسائل روز و تحقیقات علمی استادان تبدیل شده است که در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام شده که جای تقدیر دارد.

تدوین دستور العمل آموزش مهارت محور توسط موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

انتهای پیام

منبع: https://www.isna.ir/news/1402041710694/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%88%D8%B1-%D8%B9%D8%B2%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF

وزیر علوم در خاتمه خاطرنشان کرد: خروجی طرح پژوهشی باید به بند دستورالعمل اجرایی تبدیل شود.

وی بیان کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند که طرح پژوهشی باید تمام مشکلات را حل کند، در صورتی که چنین انتظاری از طرح پژوهشی نداریم و خروجی آن شاید یک بند از آئین‌نامه ارتقا و ترفیع و قانون بورس و مالیات شود تا باعث حل مسائل شوند.
 

وزیر علوم با بیان اینکه باید برای فرستادن دانشجو جهت فعالیت در صنایع خصوصی از وضعیت خوابگاه و تغذیه و رفت و آمد و فرهنگ آن موسسه و ارگان اطمینان حاصل کنیم، تاکید کرد: چه امتیازی دهیم که برای کارورزی دانشجوی ما را بپذیرند؟ آموزش مهارت محور عزمی فرابخشی لازم دارد و تنها مختص وزارت علوم نیست. برای مثال، دانشگاه فرهنگیان جهت تربیت دانشجو معلم کلاس و آزمایشگاه مختص به خود را دارد و بیمارستان‌های وزارت بهداشت هم دست خودش است، اما در وزارت علوم چنین نیست.