رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با بیان اینکه اساتید دانشگاه فرهنگیان کار خود را از تدریس در کلاس آغاز کردهاند، عنوان کرد: بهترین اساتید را در دانشگاه فرهنگیان داریم زیرا علاوه بر تدریس، بازخورد آن را در عمل از دانشجویان مطالبه میکنند و از پایینترین ردههای آموزشی به عرصه دانشگاه رسیدهاند؛ یعنی میدانند کف میدان و در مدرسه، معلم به چه چیزی نیاز دارد. از ویژگیهای مهم اساتید ما این است که از عرصه عمل در دانشگاه فرهنگیان بر کرسی استادی و مدرسی نشستهاند و آموزش دانشجویان ما را بر عهده دارند.
دیمهکار در خصوص فعالیتهای فرهنگی این دانشگاه اظهار کرد: علاوه بر برنامه آموزشی ویژه دانشگاه فرهنگیان، با وجود بضاعت کم، فعالیتهای فرهنگی خوبی را در استان و به ویژه مشهد مقدس در دست اجرا داریم. این دانشگاه در مشهد پایگاه فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و مذهبی کشور است. اخیرا میزبان حدود ۱۶۰۰ نفر از دانشجومعلمان زیارتاولی از سراسر کشور بودهایم که در ۲ نوبت و هر نوبت ۸۰۰ نفر به مشهد مشرف شدند. دستگاههای مختلفی به ویژه تولیت آستان قدس رضوی در برگزاری این اردو کمک کردند و بازخوردهای بسیار خوبی دریافت کردیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در پاسخ به چرایی عدم مهارتآموزی کافی به دانشآموزان در مدارس گفت: مهمترین تفاوت دانشگاه فرهنگیان با دیگر دانشگاهها، آموزش مهارت تدریس و معلمی است. با توجه به اینکه از سال ۹۱ دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد، بنابراین خروجی ما هنوز خیلی در آموزش و پرورش نشان داده نشده است اما بررسیهای انجام شده وضعیت بسیار خوبی نسبت به گذشته را نشان میدهد.
نباید با دید اقتصادی به آموزش و پرورش نگاه شود
ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: طی تفاهمنامهای در نظر داریم علاوه بر آموزش مهارت تدریس، هر معلم آموزش یک مهارت جانبی را نیز بیاموزد. فراگیری این مهارتهای مختلف میتواند در محل خدمتشان منشأ اثر شود. در این راستا از همه صنعتگران و صاحبان صنایع دعوت به همکاری میکنیم.
وی با اشاره به حضور آیتالله مروی، تولیت آستان قدس رضوی، در دانشگاه فرهنگیان و گفتوگو با دانشجویان، بیان کرد: این مراودات بسیار معلمساز و تأثیرگذار است و انتظار چنین حمایتهایی را از همه مسئولین استانی داریم.
انتهای پیام
منبع: https://www.isna.ir/news/1402040704129/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B3-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A3%D9%85%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA
محمدرضا دیمهکار در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه در مهر ماه آینده ظرفیت جدیدی برای ورود دانشجو در دانشگاه فرهنگیان نداریم، اظهار کرد: در سال گذشته رتبه هفت کنکور را داشتیم که باید در خراسان رضوی معلم میشد اما چون ظرفیت پذیرش در دانشگاه را نداشتیم، به استانهای همجوار منتقل شد. بنابراین در صورت عدم کمک به دانشگاه فرهنگیان برای تأمین نیازهایی همچون فضا و نیروی انسانی، نخبگان استان مجبور میشوند به سایر استانها بروند. اگر معتقدیم بهترینها باید معلم شوند، بهترین امکانات هم باید به دانشجومعلمان داده شود.
وی افزود: طی تفاهمنامهای در نظر داریم علاوه بر آموزش مهارت تدریس، هر معلم آموزش یک مهارت جانبی را نیز بیاموزد. فراگیری این مهارتهای مختلف میتواند در محل خدمتشان منشأ اثر شود و در این راستا از همه صنعتگران و صاحبان صنایع دعوت به همکاری میکنیم.
دیمهکار با بیان اینکه جذب معلم به صورت کارشناسی ارشد متعهد به خدمت از دیگر اقدامات در حال انجام در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی است، افزود: در این روش با استفاده از ظرفیت دانشگاههای معتبر دانشجویان به صورت متعهد به خدمت جذب میشوند و در ۲ سال دوره کارشناسی ارشد، آموزشهای متناسب با کلاس درس، آموزش و تدریس، سنجش و اندازهگیری و… را مد نظر قرار میدهیم. همچنین جذب نخبگان تحصیلکرده دانشگاهها از برنامههای جدیدی است که امسال شروع شده و تفاهمنامههای آن با برخی دانشگاهها منعقد شده است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که چرا در این مقطع این میزان از فشار برای جذب دانشجو به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و از طرفی هم زیرساختهای کافی ایجاد نشده است، گفت: در برخی دولتهای گذشته، ظرفیت پذیرش دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در خراسان رضوی به ۸۴ نفر هم رسید، در صورتی که اگر هدفگذاری براساس خروجی هر ساله بازنشستگان آموزش و پرورش و ورودی انجام میشد، اکنون به این بحران دچار نبودیم.
دیمهکار با اشاره به تفاوتهایی که میان دانشآموز و معلم در گذشته و امروز وجود داشته و دارد، ادامه داد: امروز شاید بتوان گفت دانشآموزان جلوتر از معلمان هستند و به تکنولوژیهای جدید تسلط دارند. ما سعیمان بر این است که امروز دانشجومعلمان را به مطالبهای که دانشآموزان چهار سال آینده خواهند داشت، نزدیک کنیم. طبق بررسیهای انجام شده از وضعیت کاری دانشجومعلمان سابق این دانشگاه، رضایتمندی خوبی از سوی مدیران مدارس نسبت به نحوه تدریس معلمان این دانشگاه وجود دارد.
وی با اشاره به شیب به رو افزایش تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۳ بیان کرد: این شیب به اندازهای زیاد است که ورودیهای آموزش و پرورش کفاف خروجیهای آن را نمیدهد زیرا تا ۱۴۰۳، ۳۰۰ هزار خروجی از بدنه آموزش و پرورش خواهیم داشت، در حالی که هر سال تنها ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و همین تعداد هم از طریق آزمون ماده ۲۸ جذب میشوند که تنها تسکین موقتی است.
وی ادامه داد: زیرساختها و فضاهای آموزشی و خوابگاهی خوبی در استان وجود دارد که ما آنها را شناسایی کردهایم. مراکزی هستند که استفاده نمیشوند و مستهلک شده و اگر در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرند، مانع انتقال دانشجومعلمان به سایر استانها خواهد شد و در نهایت نیاز به معلم در سطح استان تأمین میشود؛ به علاوه ما میتوانیم با تعمیر و نگهداری این ساختمانها، مانع استهلاک بیتالمال شویم.
وی خاطرنشان کرد: ما فرصت حضور دانشجومعلمان را از ترم پنجم تحصیلی در مدارس و هفتهای یک روز داریم؛ به این ترتیب دانشجویان با کسب تجربه و کارورزی نزد معلمان باتجربه آموزش و پرورش، آموختههای خودشان را برای تدریس بهتر در کلاس به منصه ظهور میگذارند. این بخش بسیار مهم است زیرا دانشجومعلمان بهترین تجارب معلمان را دریافت میکنند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی با اشاره به برنامههای متعدد دانشگاه فرهنگیان برای جذب و پذیرش دانشجو بیان کرد: یکی از برنامههایی که اجرای آن را در دستور کار داریم، پذیرش به صورت ۲ مدرکی است. بر این اساس به جای اینکه دانشجویان چهار سال دوره کارشناسی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند، ۲ سال اول را در دانشگاهی مانند فردوسی مشهد میگذرانند و ۲ سال بعدی را به دانشگاه فرهنگیان منتقل میشوند. به این ترتیب ظرفیت دانشگاه را افزایش میدهیم زیرا ماندگاری دانشجو در دانشگاه را کم میکنیم و از سوی دیگر از ظرفیت سایر دانشگاهها به نفع دانشگاه فرهنگیان بهره خواهیم گرفت.
دیمهکار با اشاره به نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش در ادوار گذشته و عدم توجه زیربنایی به این وزارتخانه بیان کرد: اگر نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش داشته باشیم و به عنوان یک زیربنا به آن توجه نکنیم، نتیجه وضعی است که به آن دچار شدهایم. دانشگاه فرهنگیان بهترین راه جذب معلم است و از لحاظ علمی، فرهنگی، پرورشی و تربیتی میتواند متناسب با مأموریتش در آموزش و پرورش، دانشجو را شکل دهد. اگر نفهمیم آموزش و پرورش چیست، همین وضعیت را باید تکرار کنیم، ما تأمینکننده منابع انسانی آموزش و پرورش هستیم اما برای تأمین این منابع به پیششرطها و زیرساختهایی نیاز داریم.