درحال حاضر قطارها به ۲۰۰ شهر از ۲۴ کشور اروپایی دسترسی دارند و بیش از ۵۰ هزار نوع اقلام متفاوت از جمله محصولات فناوری اطلاعات، لوازم و بخش های خودرو، لباس، غلات و قهوه از این طریق جابه جا میشوند.
به گزارش روز شنبه خبرگزاری « شینهوآ »ف « دنیل آلبالیت » کارشناس اقتصادهای حمل و نقل در دانشگاه بارسلونا در مصاحبه با خبرنگاران گفت همهگیری ویروس کرونا در سراسر جهان و اختلال در سیستمهای حمل و نقل دریایی این فرصت را در اختیار چین و کشورهای اروپایی قرار داد تا این سیستم به رشدی امن و پرسرعت برسد.
از سوی دیگر در پروژه « کمربند و جاده » سرویسهای قطارها با رشد خود به نمونههایی از همکاری برد-برد تبدیل شدند. افزایش تبادلات تجاری سودی مشترک برای هر دو طرف صادر و واردکننده دارد و موجب گسترش بازار و بهبود شرایط می شود.
استاد دانشگاه اسپانیا در ادامه سخنانش گفت : « تجارت مسئلهای وابسته به تشریک مساعی و همکاری است و این مسئله در دوران همه گیری ویروس کرونا و محدودیتهای پس از آن به نمونهای خوب از ارتباط میان اروپا و چین برای حمل و نقل داروها و تجهیزات پزشکی که در آن زمان ضروری و فوری بود بدل شد. »
آمارها نشان میدهد از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱میلادی، سفرهای سالانه قطارهای باری چین-اروپا از ۱۷۰۲ به ۱۵۱۸۳ با میانگین رشد سالانه ۵۵ درصد افزایش یافته است.
داده های شرکت گروه ریلی دولتی چین در ۲۱ اوت سال جاری میلادی نشان می دهد تعداد سفرهای قطارهای باربری در سال ۲۰۲۲ میان چین و اسپانیا به ۱۰ هزار رام رسیده است.
وی همچنین افزود : « حمل و نقل ریلی میان اسپانیا و چین در مدتی بسیار کوتاه به رشدی بزرگ رسیده است. »
ارزش سالانه کالاهای حمل شده از ۸ میلیارد دلار به ۷۴.۹ میلیارد دلار افزایش یافته است.
منبع: https://www.irna.ir/news/84876420/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AD%D9%85%D9%84-%D9%88-%D9%86%D9%82%D9%84-%D8%B1%DB%8C%D9%84%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AF
وی همچنین پیشبینی کرد در آینده خطوط سرویس قطاری بیشتری ایجاد میشود و حجم محمولهها افزایش پیدا میکند.