وزیر علوم به مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم پیشنهاد داد که به فکر تدوین و تصویب دستورالعملی برای آموزش هدفمند در آموزش عالی باشد.
وزیر علوم گفت: یک استاد با سوالاتی که در کلاس درس مطرح میکند، میتواند مسیر تعمیق مفاهیم علمی را به صورت پژوهشی به دانشجویان منتقل کند و دانشجو می تواند در مقطع کارشناسی پژوهش را آموزش ببیند. ما در پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری نمی خواهیم صرفا پژوهش انجام شود بلکه می خواهیم شیوه های پژوهشی، کشف دادهها و استخراج داده ها را به روش جدید به دانشجو آموزش دهیم تا دانشجو با شیوههای گزارش پژوهشی و دفاع از اطلاعات علمی آشنا شود.
زلفی گل ادامه با بیان اینکه با توجه به توسعه هوش مصنوعی ما باید در دانشگاه ها بیشتر موضوع پژوهش را به سوی مطالعات تئوریک ببریم، افزود: ما باید بدانیم استخراج داده ها استفاده از آزمایشگاه ها و ساخت تجهیزات و مواد جدید به صورت علمی تجربه شود و استفاده از هوش مصنوعی بسیار مهم است ولی نباید از نقش مهارتی و تولید داده های جدید غافل شویم.
وی گفت: ما راهی جز این نداریم که آموزش عالی به سمت آموزش هدفمند حرکت کند و از آموزش مجازی در آموزش عالی استفاده کنیم و از این باب نقش کارشناسان و مدیران فناوری اطلاعات در دانشگاه ها بسیار اساسی است و این بهترین نوع سرمایه گذاری است و موجب می شود آموزش عمق بیشتر و سرعت بیشتری بگیرد. یکی از نگرانی های ما در آموزش عالی آن است که آموزش فدای پژوهش شود. در حالی که ما باید برنامه ریزی کنیم که آموزش ما پژوهش محور و پژوهش ما آموزش محور باشد و این دو به هم مرتبط باشند.
به گفته وزیر علوم، وقتی قرار است با استفاده از آموزش های هوشمند برنامه های آموزش عالی پیگیری شود باید شیوه عملکرد متفاوت باشد و آموزش در همه جا و همه وقت مقدور باشد.
زلفی گل تاکید کرد: توسعه با توصیه انجام نمیشود. هر توسعهای از مسیر قانونی اجرایی میشود در نتیجه من پیشنهاد می کنم به فکر تدوین دستورالعملی برای آموزش عالی هوشمند باشید.
زلفی گل تاکید کرد: ما نمی توانیم هوش مصنوعی و علوم شناختی را نادیده بگیریم. اگر نگاه ما همان نگاه سنتی به آموزش باشد نسل جوان ما را به راحتی کنار می گذارند و اثربخشی ما به حداقل میرسد.
به گفته وزیر علوم، اگر استاد به همان شیوه سنتی تدریس کند تاثیر آن بسیار کم می شود و باید آموزش هدفمند و مجازی و استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در کنار آموزش سنتی قرار گیرد و نقش استاد در آموزش بیشتر هدایت کننده سمت و سو باشد و نقشی پویشی، پالایشی و ویرایشی داشته باشد.
وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر دستیابی به هر اطلاعاتی در کمترین زمان مقدور است، افزود: می توان گفت اقلیم زیستی و اجتماعی در عرصه های مختلف کاملا تغییر کرده است. اقلیم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، آموزشی کاملا در حال حاضر تغییر کرده و ما راهی جز این نداریم که همه تغییر اقلیم ها را مدیریت کنیم و آن را مطابق با میل و سلیقه خودمان در آموزش عالی بومی کرده و از آن بهره ببریم. چون آموزش جزو برنامه های اصلی ماست و یک استاد دانشگاه راهی جز این ندارد که خود را با تغییرهای جدی و سریع شیوه های آموزش مجازی، استفاده از بستر دیجیتالی، هوش مصنوعی وفق دهد. اگر این کار را نکنیم راحت کنار گذاشته می شویم و اثربخشی ما بسیار کم می شود.امروز فضای مجازی یک حقیقت غیرقابل انکار است و ما نمی توانیم فضای مجازی و آموزش مجازی را نادیده بگیریم.
وزیر علوم خطاب به مدیران فناوری و اطلاعات دانشگاه ها اعلام کرد: شما نقش مهمی دارید که این تغییر اقلیم را تا جایی که امکان دارد بومی کنید و به افراد بقبولانید تا از آن استفاده کنند و خود را با آن تطبیق دهند. ضمن اینکه ما باید برای فضای مجازی و زیست مجازی فکر کنیم و برای فضای مجازی و امنیت فضای مجازی برنامه داشته باشیم.
انتهای پیام