ایسنا/ خراسان رضوی پایان نامه در واقع انتقال اطلاعاتی است که دانشجو بر اساس مبانی علمی، پژوهشی و خلاقیت خود جمع آوری کرده است. دانش آموز در نظر می گیرد.
زهرا جرجانی مقدم، دانشجوی دکتری زبان انگلیسی و استاد دانشگاه بین المللی امام رضا (علیه السلام) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از راه های پیشگیری از تقلب. در پایان نامه ها و پایان نامه ها مخصوص دانشجویان است، در حین تحصیل، مقاله نویسی و پایان نامه نویسی را بیاموزید تا در این زمینه دانش علمی کافی کسب کنید و هرگز به دنبال تقلب نباشید. مشکل دیگر این است که حقوق اساتید بسیار کم است و از زبان برخی از اساتید شنیده می شود که حقوق آنها ناکافی است که باعث شده به آن دسته از دانشجویانی که می خواهند تقلب کنند، کمک کنند و بهتر است در این زمینه کاری انجام شود به اندازه ای است که از اساتید حمایت مالی شود.
وی افزود: برای جلوگیری از تقلب در پایان نامه ها و پایان نامه ها بهتر است دانش آموزان را از نظر علمی توانمند کنیم و به جای آموزش مباحث نظری سال های همان دوره دانشگاهی به دانشجویان، به فکر تعدادی پنج تا 10 واحد کار عملی برای نگارش مقاله و پایان نامه باشید. آموزش امروز برای دانشجویان ما گذراندن تعداد زیادی از واحدهای تئوری است. البته ما دوره هایی مانند سمینار در دوره کارشناسی ارشد و روش تحقیق کمی و کیفی در دوره دکتری داریم اما اینها کافی نیست و حتی در این دروس روش تحقیق باز هم تمرکز بر حفظ مطالب است و اگر این دروس به صورت عملی آموزش داده می شود، دانش آموز متوجه خواهد شد که تقلب از بین نمی رود.
وی در حالی که قصد داشت پایان نامه دکتری خود را در مورد استاد راهنما بنویسد، گفت: ما در دانشگاه ها با کمبود استاد راهنما مواجه نیستیم، اما در برخی از کشورها اساتید می توانند استاد راهنما یا مشاور شوند تعداد پایان نامه ها، پایان نامه ها و سال ها سابقه کار، اما در اکثر دانشگاه ها در کشور ما توانایی اساتید راهنما بر اساس دانشگاهی بودن یا نبودن آنها مشخص می شود.
جرجانی مقدم خاطرنشان کرد: در نگارش پایان نامه ها و پایان نامه ها باید بر اساس چارچوب های مشخص و بر اساس قواعد علمی و با تحقیق و نوآوری، ایده های جدید کشف و بیان شود، اما متأسفانه این هدف در پایان نامه ها و پایان نامه ها اهمیت کمتری پیدا کرده است و تاکید بیشتری بر آن می شود. آن را بر کسب نمرات و قبولی که سطح تحصیل است قرار می گیرد. آنچه در جامعه علمی ما قابل مشاهده است، تعداد زیاد مقالات منتشر شده است، اما باید بررسی شود که کدام یک از این مقالات مفید بوده و در زمان انتشار، آیا عملا وارد درس اقتصاد، علم یا تولید شده اند یا خیر؟آنچه در جامعه علمی ما قابل مشاهده است، تعداد زیاد مقالات منتشر شده است، اما باید بررسی شود که کدام یک از این مقالات مفید بوده و در زمان انتشار، آیا عملا وارد درس اقتصاد، علم یا تولید شده اند یا خیر؟
وی درباره توانایی دانشجویان در نگارش پایان نامه و پایان نامه و تاثیر این توانایی بر کیفیت پژوهش گفت: در حال حاضر آنچه در مقطع دکتری متوجه شده ام این است که تعداد زیادی از دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد چندین واحد نظری را به پایان رساندند. دوره های قبل از ارائه پایان نامه و این دانشجویان به راحتی در دوره دکتری حتی با مصاحبه پذیرفته شدند و اکنون نمی توانند پایان نامه خود را بنویسند زیرا هنوز پایان نامه ای ننوشته اند و با پرداخت مبلغ زیادی تصمیم به خرید پایان نامه می گیرند. پول و همین پذیرش آسان روی کیفیت پایان نامه و پایان نامه هم تاثیر می گذارد
استاد دانشگاه امام رضا (علیه السلام) گفت: روحیه تحقیق و پژوهش خصوصیتی نیست که بتوان آن را به افراد نسبت داد. در برخی از کشورها، سیستم آموزشی همانی است که در حال حاضر روحیه تحقیق و پژوهش را در بین دانشجویان ایجاد میکند و به دلایل مختلف، تمام چیزی که دانشجویان به آن فکر میکنند، تکمیل تحصیل است، اما در برخی کشورها، دانشجویان میخواهند به مرحله پایاننامه برسند، زیرا روحیه تحقیق در این دانش آموزان نهادینه شده است.
جرجانی افزود: اگر بخواهیم کیفیت پایان نامه را بالا ببریم و روحیه پژوهشی را افزایش دهیم، حداقل باید دانشجو را مجبور به کسب تجربه عملی به جای دوره آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد برای یک یا دو ترم تحصیلی کنیم. در زندگی حرفه ای و رشته تحصیلی و مسلماً با این تجربه دانشجو می تواند بدون نیاز به تقلب پایان نامه بسیار خوبی ارائه دهد زیرا تجربه عملی به دست آورده و این تجربه را به صورت تئوری اجرا خواهد کرد.
وی ادامه داد: اگر در ترم اول درسی مانند سمینار مربوط به نگارش پایان نامه و انشا به دانشجو داده شود و در ترم دوم به صورت عملی اجرا شود یا اگر فقط یک درس داشته باشد حتماً این درس را یاد خواهد گرفت. فرم پایان نامه در ترم سوم و چهار بازده بسیار خوب به دست خواهد آمد.
جرجانی مقدم افزود: در حال حاضر پایان نامه های جعلی رواج زیادی دارد و فقط دانشجویان به دنبال خرید این نوع پایان نامه ها هستند و در بدو ورود به دانشگاه و بر اساس دیده ها و شنیده ها با خود فکر می کنند که باید در پایان تحصیل مقداری پول برای خرید کنار بگذارند تا به جلو بروند.
وی در خصوص تاثیر اینترنت بر کیفیت و تقلب در پایان نامه ها گفت: اینترنت به خصوص با نرم افزارهایی که در حال حاضر موجود است، می تواند تاثیر خوبی در پژوهش داشته باشد. اگرچه اینترنت یک شمشیر دولبه است، اما می تواند منبع کلاهبرداری باشد، به این معنی که می توان از آن به طور سودمند و به عنوان ابزاری برای کلاهبرداری استفاده کرد. بنابراین برای فرهنگ سازی عدم تقلب باید نرم افزارهای مختلفی را به دانشجویان آموزش دهیم و حداقل اساتید در زمینه نرم افزاری آنقدر قوی باشند که با استفاده از نرم افزارهای مختلف متوجه تقلب دانشجویان شوند. اساتید باید قدرت پیدا کنند تا بدانند تقلب چگونه رخ می دهد و سپس قوانینی وضع شوند.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اساتید باید بتوانند از نرم افزارهای موجود استفاده کنند اما متاسفانه برخی اساتید از نرم افزارهای فعلی اطلاعی ندارند و توصیه می کنم اساتید راهنما آموزش های لازم را کسب کنند. همچنین برای اینکه سامانه ایران داک بتواند کلاهبرداری دانش آموزان را تشخیص دهد باید از نرم افزارهای ضد آلیاسینگ قوی تری استفاده کند. اکنون دانشجویان از چت JPT استفاده می کنند و در کشورهای دیگر در صورت استفاده از این برنامه ها باید نام آنها در منابع ذکر شود، اما در کشور ما دانشجویان به راحتی با این برنامه ها تقلب می کنند و اساتید آن را نمی شناسند و نمی توانند آن را تشخیص دهند.
انتهای پیام/
منبع: https://www.isna.ir/news/1403072317511/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88-%D8%A7%D8%B3%D8%AA