مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری باعث شکوفایی استعدادهای آنها می شود

مشارکت دانشجویان در تصمیم‌سازی باعث شکوفایی استعدادهای آنان می‌شود

16 آذر در تقویم ایرانیان، روز بزرگداشت فداکاری دانشجویانی است که در برابر سفر ریچارد نیکسون، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران و از سرگیری روابط با انگلیس در سال 1332 مقاومت کردند و نام سه نفر از دانشجویان این کشور دانشکده فنی دانشگاه تهران احمد کنداشی، آذر (مهدی) شریعت رضوی و مصطفی بذرنیا در این راه به شهادت رسیدند. پس از آن دانش آموزان هر سال این روز را با تجمعاتی جشن گرفتند و 25 آذر نشانه خوبی برای بیداری دانش آموزان در برابر نظام سلطه شد.

علی حسین رضائیان استاد دانشکده مهندسی علوم زیستی دانشکده‌های بین‌رشته‌ای علم و صنعت دانشگاه تهران مسئولیت ریاست دانشکده مهندسی علوم زیستی، علوم نوین و فناوری دانشگاه تهران را بر عهده دارد. چندی پیش به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران منصوب شد.

رضاییان در آستانه روز دانشجو در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا، مسئولیت اجتماعی را تکیه بر ارزش ها و اصولی که یک فرد یا سازمان نسبت به جامعه و محیط خود احساس می کند، تعریف کرد و گفت: دانشگاه ها البته با تغییر نسل ها به کار خود ادامه می دهند، زیرا برنامه درسی نسل اول به سمت آموزش و پرورش و نسل دوم به سمت پژوهش هدایت می شد. نسل سوم با جهت گیری اجتماعی بیش از پیش به مسائل اجتماعی نگاه می کرد. دانش آموزان نسل اول تا چهارم در دروس; مانند کارآفرینی، تأکید بر تأثیر جامعه و توجه به نگرانی‌ها در مورد مسائل کلیدی جامعه در موضوعات دانشگاهی از جمله اساتید و دانشجویان است.

او معتقد است که دانش‌آموزان اکنون نمی‌توانند نسبت به آنچه در جامعه یا محیط می‌گذرد بی‌تفاوت باشند و نه تنها بی‌تفاوت نیستند. بلکه به چالش ها و مسائل اصلی جامعه پایبند بوده و با راهکارهای علمی و ابتکاری سعی در کاهش چالش دارند.

مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری باعث شکوفایی استعدادهای آنها می شود

لازم است شرایط لازم برای مشارکت دانش آموزان فراهم شود

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران یک عنصر مهم برای کاهش چالش ها در دست دانش آموزان وی خاطرنشان کرد و گفت: دانشگاه باید شرایط مشارکت دانشجویان در تصمیم گیری ها را فراهم کند. مشارکت دانش آموزان در بحث تصمیم گیری و تاثیرگذاری باعث شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان می شود.

از دیدگاه رضائیان نفوذ دانشجویان به سه دسته تقسیم می شود که پایبندی به قانون دسته اول است و دانشجویان باید احترام و اجرای قانون را در دانشگاه ها و آموزش عالی، مطالبه گری و نظارت بر قانون در دانشگاه بیاموزند. مقامات مدیران باید اولویت اصلی دانشجویان باشند. زیرا دانش آموز مظهر نیروی انتظامی و احترام در کشور است.

وی دسته دوم را محیط زیست انسانی دانست که این روزها به دلیل توسعه بی رویه صنایع برای کسب درآمد و کسب رتبه بهتر در اقتصاد جهانی، باعث آلودگی زیست محیطی و چالش هایی برای محیط زیست آن شده و دانشجویان با ثبت نام در رشته های علمی و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان عوامل موثر بر محیط زیست انسان را به مبارزه می طلبد.

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران، دسته سوم را مسائل بین‌المللی و رویدادهای جهانی دانست و افزود: برخی کشورها که عناوین جذابی مانند حقوق بشر و دموکراسی را یدک می‌کشند، حقوق کشورهای ضعیف را از بین برده‌اند. . جنبش های دانشجویی مدت هاست به این موضوع پرداخته اند. بنابراین مبارزه با استعمار، استبداد و مسائل امپریالیستی باید سرلوحه فعالیت تشکل های دانشجویی باشد تا بتوانند در مسائل داخلی و خارجی نقش مفیدتری داشته باشند.

رضائیان اصل مطالبات و مطالبات دانشجویان را در عدالتخواهی و آرمان خواهی و مبارزه با استکبار، استبداد، استعمار و مسائل امپریالیستی بیان کرد و گفت: دانشجویان از سال 32 روحیه مخالفت با استکبار و استبداد و عدالت خواهی داشتند. امروز نه تنها این مطالبات کاهش یافته، بلکه پیام دانشجویی افزایش یافته است. روز دانشجو و 16 آذر اکنون باید مظهر میهن پرستی، استقلال و آزادی باشد و رهایی از استبداد و استعمار در سطح بین المللی در رأس مطالبات و مطالبات دانشجویان قرار گیرد.

مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری باعث شکوفایی استعدادهای آنها می شود

ماموریت دانش آموزان تغییر نکرده است

استاد دانشگاه تهران معتقد است: رسالت دانشجویان در طول زمان تغییر نکرده، بلکه ظاهر مسائل تغییر کرده است. با توجه به کاربردها و مطالعاتی که دانشجویان دارند با این مسائل آشنا می شوند. اکنون همان مسیری که در سال 1932 آغاز شد ادامه دارد. شاید در گذشته برخی موضوعات مطرح شده باشد، اما امروزه با توجه به اهمیت و اولویت بندی موضوعات دیگری مانند آزادی های مدنی، اجرای قانون، مبارزه با فساد، معیشت جامعه و اقشار آسیب پذیر جامعه، به یکی از مطالبات دانشجویان تبدیل شده است. .

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران درباره اهمیت این روز با اشاره به اهداف والای شهدای 2032 گفت: دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی در کشور در مقابله با طاغوت و استکبار و مبارزه برای عدالت چنین حرکتی دانشکده فنی تهران در مقابل بیگانگان حریص خواهد ایستاد. این روز باید محترم شمرده شود و همه دانش آموزان روی این مسائل تمرکز کنند، ضمن اینکه سعی کنیم در دام روزمرگی و حاشیه نشینی نیفتیم.

رضاییان همچنین پذیرش تنوع و تفاوت های فرهنگی، قومیتی، قبیله ای و مذهبی را اولین گام در راه توسعه کشور دانست و آن را فرصتی دانست که باید از آن بهره برداری کرد و گفت: تفاوت های فرهنگی باعث رشد کشور می شود و هر کدام از این تفاوت ها مزیت هایی دارد معایب آنها دارای نقاط قوتی هستند که باید زمینه ظهور و بهره برداری از این اختلافات را برای وحدت و یکپارچگی کشور فراهم کند.

مشارکت دانش آموزان در تصمیم گیری باعث شکوفایی استعدادهای آنها می شود

آزادی اندیشه با سلایق محدود امکان پذیر نیست

وی در عین حال تصریح کرد: البته باید زمینه شنیدن مطالبات و مطالبات آنها را بدون نگرانی از عواقب اختلافات فراهم کنیم تا بتوانند آزادانه مطالبات خود را بیان کنند و آزادانه فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تحت نظر بین المللی انجام دهند. قانون چتر ایران

رضاییان به اهمیت کرسی های آزاد اندیشی پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال پیش این موضوع را مطرح کردند. صندلی های آزاد اندیشی در واقع نیاز جامعه امروزی است، اما مظلوم است و با آن برخورد خوبی نمی شود. صندلی های آزاداندیشی بستری برای ترویج تفکر انتقادی هستند. وقتی شرایط تفکر انتقادی فراهم باشد، تفاوت و نوآوری در آن موضوع به وجود می آید و اگر موضوعی برای بررسی وجود دارد، بهترین مکان برای آن دانشگاه است.

وی افزود: نباید تنها در هنگام صحبت احساس آزادی و امنیت را فراهم کنیم. بلکه آزادی پس از ابراز عقیده و نظر فراهم شود. ما نباید مردم را به خاطر طرح مسائلی که در چارچوب و قانون یک کشور به وجود می آید مقصر بدانیم. اگر بخواهیم به چنین موضوع مهمی برسیم که همان بحث کرسی های آزاد اندیشی است که رهبری بارها بر آن تاکید کرده اند و قبل از اینکه این موضوع در دانشگاه ها با چالش مواجه شود، ابتدا باید توانمندی های هر مسئولی را نهادینه کنیم. نماینده، ما باید آزادی اندیشه و بیان را توسعه دهیم که این امر با نظر و سلیقه محدود امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران ابراز امیدواری کرد: در دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه‌های بزرگ کشور فرصتی برای ظهور و تضاد آرا و تقویت روحیه گفت‌وگو فراهم شود.

منبع: https://www.irna.ir/news/85673659/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D9%81%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF