11 تعداد دانشجویان خارجی در کشور ۲ یا ۳ درصد است - آموزش 118

تعداد دانشجویان خارجی در کشور ۲ یا ۳ درصد است

تعداد دانشجویان خارجی در کشور ۲ یا ۳ درصد است

اسنا/اصفهان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان درباره دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در کشور گفت: در حال حاضر از امارات، ترکیه، قطر و کشورهای همسایه خیلی عقب هستیم، زیرا 35 درصد از دانشجویانی که در امارات تحصیل می کنند خارجی هستند در حالی که تعداد آنها در کشور ما به سختی به دو یا بیشتر می رسد.

محمد فرمرزی امروز (28 شهریور) در برنامه ای با عنوان «نخستین مدرسه جامع تاکتیک ها و تکنیک های بین المللی سازی و ارتقای رتبه دانشگاه ها» در دانشگاه اصفهان گفت: در بند 20 ماده 93 سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه، موضوع رتبه‌بندی جهانی ایران از نظر تولیدات علمی، موضوع مهم بر اساس پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر.

وی ادامه داد: در پایان برنامه در سال 1407 هجری شمسی قرار است ایران رتبه چهاردهم، رتبه کشور در ثبت اختراع رتبه 50 و سهم محصولات با فناوری پیشرفته به 7 درصد برسد. همچنین فرض بر این است که رتبه شاخص نوآوری به 42 برسد و درصد ایجاد سیستم نرم افزار محور 30 ​​درصد باشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی رئیس جمهور تعداد دانشجویان خارجی حضوری و آنلاین را باید 320 هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: در صورتی که در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی در کل کشور حدود 100 هزار نفر است. سرانه مقالات نمایه شده در دانشگاه های دولتی در پایگاه بین المللی باید 1.5 باشد. علاوه بر این، تعداد دانشگاه‌های ایران با کمتر از 500 دانشگاه در یکی از نظام‌های طبقه‌بندی معتبر باید به 20 دانشگاه برسد، در حالی که تنها دو دانشگاه در کشور یعنی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این دسته قرار می‌گیرند. بنابراین دستیابی به این هدف نیازمند تلاش و برنامه ریزی جدی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از امارات، ترکیه، قطر و کشورهای همسایه خیلی عقب هستیم، زیرا 35 درصد دانشجویانی که در امارات تحصیل می کنند خارجی هستند در حالی که تعداد آنها در کشور ما به سختی به دو یا تا سه درصد می رسد. لازم به ذکر است که این افزایش در یکی دو سال گذشته نیز اتفاق افتاده است یعنی قبل از این نیم درصد بودیم.

ورامارسی با تاکید بر اینکه دستیابی به این اهداف اصلا کار ساده ای نیست، افزود: بین المللی شدن دانشگاه ها ابعاد بسیاری دارد. این یک موضوع مدرن است و فقط به معنای انگلیسی کردن تابلوها نیست، بلکه از درب دانشگاه گرفته تا رئیس دانشگاه، معاونانش و وزیر باید تغییر کنند. بخشی از اقتصاد کشورهای توسعه یافته با جذب دانشجویان خارجی تامین می شود، یعنی دانشجو در سبد درآمدی کشور جایگاهی دارد.

وی تاکید کرد: بین المللی شدن برنامه درسی یکی از عوامل مهم این موضوع است و ابعاد دیگر آن می تواند شامل همکاری های پژوهشی و جنبه های مختلف تبادل دانشجو باشد.

قائم مقام دانشگاه اصفهان در خصوص اهمیت مرجعیت علمی یا بین المللی شدن گفت: نحوه ارزیابی ما در این زمینه بسیار مهم است. 12 مورد به ارزیابی مربوط به جدول مرجع علمی و بین المللی سازی اضافه شد. تعداد برنامه درسی بین المللی و دوره های مشترک بین المللی یا دوره های مدرک تحصیلی، نه دوره های کوتاه و آزاد، بلکه دروس منتهی به صدور مدرک در این ردیف گنجانده شده است.

وارامارسی افزود: تعاملات بین المللی و فرصت های تحقیقاتی نیز بخشی از اقتدار علمی است. تعداد سفرهای علمی و میزبانی برنامه های بین المللی نیز از موارد مهمی است که در این زمینه ضعیف عمل کرده ایم.

وی در خصوص اهداف بین المللی شدن در آموزش عالی گفت: این اهداف در سه سطح کلی، متوسط ​​و جزئی تعیین می شود. البته سطح کلان با رشد اقتصادی و جهانی شدن مرتبط است که از نهادی مانند دانشگاه قابل انتظار است. فارغ از همه محدودیت های سیاسی و اجتماعی، نهاد دانشگاه یک نهاد بین المللی است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: رویه های بین المللی سازی شامل چهار رویکرد شامل برنامه های درسی دانشگاهی، تبادل دانشجو، برنامه های مشترک و پروژه های بین المللی است. در دو حوزه اول نسبتا خوب عمل کردیم اما در برنامه های مشترک ضعیف عمل کردیم. به عنوان مثال، ما با معتبرترین دانشگاه های جهان در زمینه کمیت یا پروژه ژئوپلیتیک خشکسالی در شرق آسیا همکاری یا مشارکتی پیدا نکردیم.

وی در پایان به چالش ها و عوامل محدود کننده بین المللی شدن اشاره کرد و گفت: بخشی از این چالش ها مانند سیاست های علمی کشور داخلی است. در بخش درون سازمانی، فرآیندهای آموزشی اولین و مهمترین زیرساختی است که در آن دچار مشکل هستیم. در این زمینه این سوال پیش می آید که چند نفر از اعضای هیئت علمی ما می توانند به زبان های بین المللی تدریس کنند؟ یا چه تعداد برنامه درسی در این زمینه تولید شده است؟ دانشگاهی که ادعای بین المللی بودن دارد نباید فقط تابلوی خود را به زبان فارسی داشته باشد. باید این تابلوها در شهر باشد. چند برند بین المللی در شهر داریم؟ نه تنها در سطح دانشگاه، بلکه در سطح استانداری نیز نیازمند برنامه ریزی و همکاری هستیم.

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403061911633/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%DB%B2-%DB%8C%D8%A7-%DB%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA