آزمون «TIMS 2023» و جایگاه نامطلوب ایران در بین 58 کشور

آزمون «TIMS 2023» و جایگاه نامطلوب ایران در بین 58 کشور

نتایج آزمون های TEAMS 2023 در حالی اعلام شد که 58 کشور در پایه چهارم و 44 کشور در پایه هشتم شرکت کردند، اما در این بین دانش آموزان ایرانی نه تنها در دروس «ریاضی» و «علوم» عملکرد خوبی نداشتند. با این حال، عملکرد دانش‌آموزان پایه چهارم در درس علوم در درس ریاضی «ضعیف» و «نامطلوب» بود. عملکرد دانش آموزان پایه هشتم در دروس فوق رضایت بخش نیست.

به گزارش ایسنا. برای سنجش پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی، سه حوزه محتوایی اعداد، اندازه‌گیری، هندسه و داده‌ها در پایه چهارم و چهار حوزه محتوایی اعداد، جبر، هندسه، داده‌ها و احتمال در پایه هشتم در نظر گرفته شد. در پیشرفت تحصیلی مبحث علوم، محتوای علوم زیستی، فیزیک و زمین برای پایه چهارم و زیست شناسی، شیمی، فیزیک و علوم زمین برای پایه هشتم لحاظ شد. هر دو دروس ریاضی و علوم با استفاده از سه حوزه شناختی شامل دانش، کاربرد و استدلال سنجیده شدند.

65 کشور از 5 قاره در مطالعه تایمز 2023 شرکت کردند. علاوه بر این، 6 ایالت نیز به طور جداگانه در مطالعه شرکت کردند. هر کشوری می تواند در تحصیل در پایه چهارم، پایه هشتم یا هر دو پایه شرکت کند.

نمونه و ابزار اندازه گیری برای تست TIMES

میانگین سنی دانش آموزان ایرانی شرکت کننده در این آزمون

مطالعه TIMES بر اساس ارزیابی نمونه ای نماینده از دانش آموزان کلاس چهارم و هشتم از هر یک از کشورهای شرکت کننده است. بسته به سیاست ها و سن ورود به مدرسه، چهار یا هشت سال آموزش رسمی معادل کلاس های چهارم و هشتم سنجیده می شود. با این حساب به طور کلی سن دانش آموزان در پایه چهارم 10 سال و در پایه هشتم 14 سال است.

در ایران، میانگین سنی دانش‌آموزان کلاس چهارم در طول مطالعه تایمز 2.10 و برای دانش‌آموزان کلاس هشتم 1.14 سال بود. در ایران، 6138 دانش آموز کلاس چهارم از 224 مدرسه و 6226 دانش آموز کلاس هشتم از 224 مدرسه در مطالعه TEAMS 2023 شرکت کردند. توانایی تجزیه و تحلیل در واحدهای بیشتر با جزئیات، مانند استانداری و منطقه.

در این تحقیق از یک سری سوالات علوم و ریاضیات برای اندازه گیری استفاده شد. در کنار این سؤالات، پرسشنامه دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران به هر یک از نمونه های انتخاب شده ارائه و اطلاعات آنها جمع آوری شد.

یک تست

پیامدهای منفی عملکرد ریاضی در دانش‌آموزان ایرانی پایه چهارم

میانگین نمرات ایرانی ها بیشتر از برزیل، مراکش، کویت و آفریقای جنوبی بود

نتایج عملکرد ریاضی کلاس چهارم نشان می دهد که عملکرد شش کشور به نام های سنگاپور، چین تایپه، جمهوری کره، هنگ کنگ، ژاپن و ماکائو به وضوح بالاتر از سایر کشورها است. پس از این کشورها عموما کشورهای اروپا و آمریکای شمالی قرار می گیرند. از مجموع 58 کشور شرکت کننده در مرحله چهارم مطالعه تیمز 2023، میانگین امتیاز مقیاس 34 کشور بالاتر از نقطه میانی مقیاس (500) بود. در این گروه حضور ترکیه با میانگین 553 و رتبه هشتم در بین کشورهای شرکت کننده در دوره ریاضی قابل توجه است.

علاوه بر این، لازم به ذکر است که میانگین عملکرد ریاضیات در امارات (به طور متوسط) نزدیک به نقطه میانی مقیاس تایمز 2033 است. میانگین عملکرد ریاضی چهارم دبستان در ایران 430 بوده که در مقایسه با نقطه میانی مقیاس (8/0 انحراف معیار زیر نقطه میانی مقیاس) و نتایج سایر کشورهای شرکت کننده در تحقیق پایین است، به طوری که میانگین برای ایران تنها یکی از چهار کشور است: برزیل و مراکش و آفریقای جنوبی بسیار بالاتر هستند و از نظر آماری تفاوت معنی داری با چهار کشور یعنی ازبکستان، اردن، عمان و عربستان سعودی وجود ندارد.

علاوه بر کشورهای شرکت کننده در مطالعه، دو استان از کانادا (کبک و انتاریو) و سه شیخ نشین از امارات متحده عربی (دبی، شارجه و ابوظبی) نیز در این تحقیق شرکت کردند که عملکرد آنها در ریاضیات بالاتر از حد متوسط ​​بود. عملکرد ایران

یک تست

عملکرد ضعیف دانش‌آموزان کلاس چهارم در ایران در درس «علم»

در درس «علم» نیز عملکرد کشورها مقایسه شد. در این درس دانش آموزان سنگاپوری بهترین عملکرد خود را از خود نشان دادند. پس از آنها اجرای هنرجویانی از جمهوری کره، چین تایپه و ترکیه قرار می گیرد. حضور ترکیه در صدر جدول با رتبه چهارم کشورهای شرکت کننده یکی از نکات جالب مقایسه عملکرد علمی بود.

در علم، 32 کشور از 58 کشور شرکت کننده، میانگین بالاتر از حد متوسط ​​در مقیاس مطالعه را کسب کردند. همانطور که در ریاضیات، میانگین عملکرد علمی در امارات متحده عربی کمی کمتر از نقطه میانی مقیاس (495) بود. در درس علوم، دانش‌آموزان کلاس چهارم در ایران به طور متوسط ​​432 کمتر از حد وسط در مقیاس نمره‌دهی (500) عمل کردند. اگرچه عملکرد ضعیف ایران نسبت به سایر کشورها همچنان در درس علوم محسوس است، اما نسبت به درس ریاضی وضعیت کمی بهتر مشاهده می شود.. در درس علوم، عملکرد دانش آموزان کلاس چهارم از پنج کشور ازبکستان، کوزوو، مراکش، کویت و آفریقای جنوبی بهتر و مشابه عملکرد مقدونیه شمالی، عمان، عربستان سعودی، برزیل، آذربایجان و اردن بود. . علاوه بر این، عملکرد همه کشورهای شرکت کننده بالاتر از میانگین عملکرد ایران است.

یک تست

وضعیت عملکرد دانش آموزان پایه هشتم در رشته ریاضی

در بخش ریاضیات مشخص شد که چهار کشور سنگاپور، چین تایپه، جمهوری کره و ژاپن بالاترین عملکرد را در ریاضیات از خود نشان دادند. در این جلسه از 44 کشور شرکت کننده در پایه هشتم، 17 کشور رتبه بالای 500 را کسب کردند.

وضعیت عملکرد ریاضی در ایران مشابه عملکرد ریاضی چهارم دبستان است و از نظر فاصله زیاد از نقطه میانی مقیاس، قرار گرفتن در انتهای جدول و همچنین معدود کشورهای پایین تر از ایران، در رتبه اول قرار دارد. نیز نامناسب در نظر گرفته شده است. بر این اساس عملکرد ورزشی عمان، کویت، عربستان، آفریقای جنوبی، اردن، فلسطین، برزیل، مراکش و ساحل عاج کمتر از ایران است و عملکرد ورزشی بحرین، ازبکستان، شیلی، عمان و مالزی مشابه است. ایران.

سایر کشورهای شرکت کننده در مقایسه با ایران عملکرد بسیار بهتری داشتند. علاوه بر این، سه شیخ نشین امارات (دبی، شارجه و ابوظبی) در ریاضیات در مقایسه با ایران عملکرد بهتری داشتند.

یک تست

عملکرد ایران در موضوع «علم» راضی کننده نیست

در علوم پایه 8، سنگاپور بالاترین عملکرد را نشان داد. شکاف عملکرد بین این کشور و کشور بعدی بسیار چشمگیر است (34 امتیاز با کشور بعدی). پس از این کشور، اگرچه چین و ژاپن با سنگاپور فاصله داشتند، اما همین کشورها با کشور بعدی (جمهوری کره) حداقل 32 امتیاز اختلاف داشتند.

در علم، 20 کشور به طور متوسط ​​بالاتر از نقطه میانی مقیاس بودند. در این شماره عملکرد ایران با میانگین 419 امتیاز ضعیف ارزیابی شد به طوری که تنها 5 کشور ازبکستان، فلسطین، آفریقای جنوبی، مراکش و ساحل عاج بسیار بهتر هستند و با عملکرد مالزی، برزیل، کویت، عربستان سعودی، اردن و آذربایجان تفاوت قابل توجهی ندارند.

به طور کلی با توجه به قدر مطلق میانگین به دست آمده، عملکرد دانش آموزان پایه چهارم و هشتم در رشته های ریاضی و علوم نسبت به حد وسط مقیاس تفاوت معنی داری دارد و همچنین نسبت به سایر کشورها ضعیف ارزیابی می شود. به ویژه کشورهای منطقه

یک تست

تنها یک چهارم کشورهای توسعه یافته در این آزمون شرکت کردند

ایران در فهرست کشورهایی است که خواهان بهبود توسعه آموزش هستند

در مورد دلیل افول ایران، مسعود کبیری، رئیس مرکز ملی مطالعات تیمز و مروارید وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با ایسنابا اشاره به اینکه پژوهشگاه در جایگاه سیاست گذاری نیست و فقط می تواند پیشنهادهای بهبود را به وزارت آموزش و پرورش ارائه دهد و در عین حال ممکن است خود آموزش و پرورش نیز سیاست ها و برنامه های خاص خود را داشته باشد، افزود: از جمله این پیشنهادات افزایش زمان است. آموزش و پرورش و علاقه به برقراری عدالت آموزشی از نوع کیفیت آموزشی است نه از نوع دسترسی آموزشی.

رئیس مرکز ملی مطالعات زمان و مروارید در خصوص انتخاب نمونه در این آزمون ادامه داد: نمونه ها به صورت کاملا تصادفی از بین مدارس ایرانی اعم از مدارس دولتی، غیردولتی، سمباد، مدارس ممتاز و غیر ممتاز و … انتخاب می شوند. .

کبیری در خصوص جایگاه ایران در بین کشورها گفت: برخلاف آنچه اکثر رسانه ها یا عموم مردم به آن اهمیت می دهند، در آخرین تحقیق مثلاً بیش از 55 کشور شرکت کرده اند بیش از 200 کشور جهان یک چهارم کشورهای توسعه یافته شرکت کردند و بر اساس کشورهای علاقه مند به ارتقای توسعه آموزشی و کسانی که کار عملی انجام می دهند، ایران در میان آنها قرار گرفت. نکته مثبت این است که ما به ارتقای کیفیت پاسخ داده ایم، اما وضعیت کیفی آن چیزی نیست که باید باشد.

وی با بیان اینکه رشد کشورهای منطقه زیاد است، اما ایران رشد چندان جالبی نداشته است، در خصوص راهکارهای پیشنهادی، تصریح کرد: نباید از طریق آموزش و پرورش به توافق رسید، بلکه باید از طریق دولت به توافق رسید، زیرا برخی بخش‌ها خارج از مسئولیت آموزش و پرورش هستند.

بخش بزرگی از دانش آموزان به حداقل سطح یادگیری نمی رسند

وظیفه دولت تثبیت یادگیری و ارائه آموزش بهینه در مناطق محروم است

مدیر مرکز ملی مطالعات تیمز و مروارید با بیان اینکه بخش زیادی از دانش آموزان به حداقل سطح یادگیری نمی رسند، ادامه داد: به عنوان مثال در آزمون تیمز 2023 حدود 41 درصد دانش آموزان شرکت کردند در حالی که این تعداد قبلاً بوده است. 33 درصد در حالی که انتظارات یادگیری از آنها برآورده نمی شود، بخشی از این موضوع مربوط به این است که آموزش و پرورش برنامه ای برای تثبیت یادگیری افراد داشته باشد و تا زمانی که آن دانش آموزان یاد نگیرند آنها را رها نکند. بخشی از آن به دولت مربوط می شود زیرا تعدادی از دانش آموزان از مناطق و خانواده های محروم هستند و دولت باید خدماتی را به آنها ارائه دهد تا خانواده ها انرژی بیشتری را صرف آموزش فرزندان خود کنند.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد دولت ها همیشه در حد وسط هستند و دولت باید برای ارتقای نمرات دانش آموزان ایرانی نسبت به سایر کشورهای جهان و منطقه تدابیری اتخاذ کند، اما باید دید آیا گوش شنونده و ناظر وجود دارد. آیا در طول امتحان بعدی وضعیت مناسبی ایجاد خواهد کرد؟

انتهای پیام/

منبع: https://www.isna.ir/news/1403100402520/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%AA%DB%8C%D9%85%D8%B2-%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B3-%D9%88-%D9%88%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DB%B5%DB%B8-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC%DB%8C